Ispijanje alkoholnih pića u Hrvatskoj oduvijek je imalo jaku društvenu komponentu – konzumira se u okrilju prijatelja i obitelji za obilježavanje važnih proslava, praznika i blagdana. U posljednje dvije godine nekima je postalo i svojevrsno sredstvo za smirenje koje se povremeno konzumira kako bi lakše podnijele uznemirujući vijesti.
Upravo ovoj metodi pribjegava više od polovice hrvatskih građana. Naime, ukupno 55,6 posto ispitanika ističe da konzumiraju jaka alkoholna pića, pokazalo je istraživanje koje su tijekom listopada 2021. godine proveli magazin Ja TRGOVAC i agencija Hendal na nacionalno reprezentativnom uzorku građana Republike Hrvatske starijih od 16 godina.
Preostalih 44,4 posto ispitanih navodi da ne konzumiraju žestoka alkoholna pića.
Kada je riječ o učestalosti konzumacije rezultati su pokazali da najviše ima onih koji jaka alkoholna pića konzumiraju nekoliko puta mjesečno (29,6 posto) i nekoliko puta godišnje (28,5 posto), dok je vrlo blizu i broj onih koji žestoka pića piju na tjednoj bazi (23,9 posto). Nešto je manje onih koji konzumiraju kategoriju nekoliko puta tjedno (15,9 posto), a najmanje je svakodnevnih korisnika (2,1 posto).
Najpopularnija vrsta jakih alkoholnih pića su likeri koje najčešće pije 35,2 posto hrvatskih građana, dok je na čvrstom drugom mjestu rakija s 23,3 posto udjela. Slijedi džin s 14,8 posto, viski (10,8 posto) i votka (10,1 posto) skoro su izjednačeni, a vrijedne premda male udjele zabilježili su i rum (2 posto) i tekila (1 posto). Preostalim vrstama jakih alkoholnih pića pripalo je 2,8% udjela.
Na pitanje piju li češće jaka alkoholna pića samostalno ili ih radije miješaju sa sokom ili drugim pićima, dosta uvjerljivu prednost ostvarila je samostalna varijanta sa 62,6 posto udjela, dok 37,4 posto konzumenata preferira mikseve.
Ako govorimo o mjestu konzumacije najveći broj hrvatskih građana žestoka pića pije kod kuće (53,1 posto), dok izvan kuće (kafić, restoran) najčešće pije 29,1 posto njih. Da jaka alkoholna pića podjednako konzumiraju i kod kuće i izvan nje navodi pak 17,8 posto sudionika anketnog istraživanja.
U sklopu istraživanja provedena je stratifikacija po šest regija i četiri veličine naselja uz slučajan odabir kućanstva i ispitanika unutar pojedinog kućanstva pri čemu je uzorak stanovništva uravnotežen prema spolu, dobi i obrazovnom statusu ispitanika.
3 konobarska trika zbog kojih u kafiću možemo potrošiti više novca nego što smo planirali +0