Već nekoliko godina u javnom prostoru doiniraju teme o globalnom zatopljenju, topljenju ledenjaka, zagađenosti zraka i sličnom. I dok neki gradovi i zemlje baš i ne mare za to, primjeri sljedećih gradova i država pokazat će kako su se neki ozbiljno posvetili očuvanju planeta.
Kako ne biste mislili da je ovo samo "hir“ bogatih, vidjet ćete kako su se očuvanju majčice nam Zemlje odlučile posvetiti i neke zemlje gdje standard baš i nije previsok.
No, da više ne duljimo, krenimo u provjeru koji su koraci poduzeti za očuvanje prirode!
Oslo
U glavnom gradu Norveške mnoga mjesta koja su do jučer služila za parking automobila, jednostavno su prenamijenjena u biciklističke trake, klupe i parkove. Početkom 2019. grad je izbrisao 700 parkirnih mjesta kako bi nagnao ljude da što manje koriste automobile. No, nije da vlasti glavnog grada Norveške imaju nešto protiv automobila, barem ne protiv onih na struju. Naime, ovdje svake godine sve više i više ljudi prelazi na električne automobile, a punionice niču kao gljive poslije kiše.
Oslo (Foto: Guliver / Thinkstock)
Seoul
Gdje su do 2017. jurili automobili, sad jure – pješaci, s obzirom kako su u Seoulu jedan cijeli dio grada pretvorili u pješačku zonu. Tim potezom, došlo je i do rasta ekonomije u tom dijelu, te trgovine koje tamo rade imaju rast od nevjerojatnih 42 posto. Također, u planu je i povećanje električnog prijevoza, pa će tako 2025. ulicama glavnog grada Južne Koreje prometovati čak 3 tisuće autobusa na struju, čime se želi motivirati građane da čim više koriste javni prijevoz.
Madrid
Ok, ako pomislimo već kako nas promjene u Oslu i Seoulu i ne čude, jer je riječ o prilično discipliniranim nacijama, recimo kako se promjene događaju i u zemlji poznatoj po prilično opuštenom načinu života – Španjolskoj. Prošle godine, Madrid je zabranio dolazak vozila koja u znatnoj mjeri zagađuju okoliš u centar grada. Riječ je mahom o dizelskim vozilima, a nakon zabrane, promet je u tom dijelu pao za čak 32 posto. Cilj projekta je čišći zrak u gradu, a toliko je oduševio vlasti, da se u bliskoj budućnosti planira zabrana ulaska u centre gradova svih vozila koja nisu, pogađate – električna.
Madrid - 3 (Foto: Getty Images)
Peking
Stariji čitatelji vjerojatno će se, nakon priče iz Pekinga, sjetiti Jugoslavije osamdesetih godina i vožnje po principu par – nepar. No, ovdje ipak nije u pitanju nestašica goriva, već pokušaj smanjenja onečišćenja. Točno je propisano kad se mogu voziti automobili koji štete okolišu, a vožnja ovisi o registarskoj oznaci (doslovno par – nepar). Kako se grad i dalje razvija i niču nove četvrti, u njima su vlasti odlučile zabraniti korištenje bilo kakvih automobila osim jasno – električnih.
Pariz
Do prije dvije godine, automobili su vozili uz rijeku Seinu. Danas, jedan dio je pretvoren u šetnicu (romantičari, topla preporuka) koja je postala prilično popularna te se Parižani i turisti vole ovdje prešetavati. Jasno, kao i u drugim ovdje spomenutim gradovima, uveden je limit vožnje za stare automobile. Do 2024. prema planu bi trebalo odzvoniti dizelašima, a 6 godina poslije i benzincima. Tako da Parižani i Parižanke, krajnje je vrijeme da se okrenete struji...
Indija
I druga najmnogoljudnija zemlja svijeta, polako ali sigurno, odlučila je čuvati svoj okoliš. Iako nam na slike indijskog prometa na pamet pada riječ kaos, more prastarih automobila i rikši, i to se polako mijenja, te se neki dijelovi pretvaraju u pješačke zone. I da, recimo da bi stari Tesla bio ponosan, jer od 2030. Indijci će voziti isključivo električna vozila.
Tbilisi (Foto: Getty Images)
Gruzija
Ok, vrijeme je da damo i jedan primjer koji nema veze s prometom. Od travnja ove godine, gruzijske vlasti zabranile su proizvodnju, upotrebu i uvoz plastičnih vrećica. Umjesto njih, dozvoljene su biorazgradive vrećice. Ukoliko netko prekrši zakon, za početak ide samo upozorenje, no ukoliko se nastavi s praksom kreću i kazne, za početak 185 dolara pa na više... Nakon ove brige za planet, Gruzija nam se čini još privlačnijom, pa se nadamo kako ćemo se uskoro vratiti s nekom reportažom iz zemlje sjajnog vina, odlične kuhinje i biorazgradivih vrećica.