U vrijeme kada cijene hrane i režija odlaze u nebo sve više razmišljamo o održivosti, a da možda nismo posve sigurni što taj izraz sve podrazumijeva. Održivost je osmišljavanje slasnih jela od namirnica, ili dijelova namirnica koje inače bacamo – poput stapki brokula za juhe i popečke ili pak prezrelog voća za pite i marmelade. Održivost je i oblačenje otrcane stare fotelje u novo ruho, korištenje prirodne kozmetike, popravljanje starih cipela, a ne bacanje u smeće. Danas sve više ljudi prakticira održivost, a da nisu toga možda niti svjesni, i to ne samo zato što žele uštedjeti ili sačuvati jedini dom koji imamo. Osjećaji kreativnosti i ponosa nakon što napravimo nešto dobro također imaju važnu ulogu u tome.
Dobar je osjećaj istraživati i naići na trikove koje možemo napraviti s namirnicama da bismo pripremili slasno jelo i podijelili ga s drugima. Kao i produljiti rok trajanja nekom predmetu osobnim potpisom, sačuvati njegovu priču kao svjedoka nekog prošlog vremena produlje rok trajanja. Otići na kakvu radionicu, upoznati ljude zajedničkih interesa i naučiti ponešto. Nekoć je bila stvar prestiža kupiti novo, a danas sve više postaje sačuvati staro i biti ponosan na unikatne predmete, ili iskustva.
Upravo se o takvim temama pričalo na panel-raspravi koja je okupila uspješne kreativce u zagrebačkoj Kuglani podno Sljemena povodom predstavljanju novog smjera hrvatske inačice Mastercardove iskustvene platforme Priceless.com koja korisnicima kartica nudi posebne sadržaje i motivira na učenje novih vještina, kao i na to da istraže svoju zemlju na nove načine. Najnoviji sadržaj na platformi osmišljen je u suradnji s malim poduzetnicima s ciljem da se potakne korisnike platforme da u svoje svakodnevnice uvrste jednostavne održive prakse.
„Brojna znanja i vještine učimo kod kuće, a utjecaj projekata i povezanih kampanja koje provode velike kompanije itekako su važni. Sve što se događa u javnom prostoru po ovom pitanju mijenja navike ljudi. Zato smo pokrenuli ovu inicijativu kao jednu od aktivnosti Mastercarda u ovom području. Na platformi Priceless.com od danas nudimo sadržaj koji inspirira da živimo održivo i omogućujemo istraživanje Lijepe Naše kroz iskustva osmišljena tako da njihov sadržaj minimalno šteti planetu, a u najvećoj mjeri nas uči kako ju čuvati, na brojne načine“, otvorila je raspravu Helena Šekerija, voditeljica marketinga u Mastercardu.
Mastercard Priceless panel-rasprava - 1
(Foto: PR)
Ida Prester moderirala je uzbudljivu raspravu na kojoj su sudjelovali: Denis Ivošević, direktor Turističke zajednice Istarske županije, Marin Medak chef i vlasnik poznatog zagrebačkog restorana RougeMarin i jedno od zaštitnih lica ugostiteljstva u Hrvatskoj, gastro bloger Mile Butorac, dizajnerica interijera Mirjana Mikulec, Jelena Bikić iz Silvan kozmetike te influencerica Matea Frajsberger, poznatija kao Click4Chic.
Denis Ivošević otkrio nam je kako je Istra usvajanjem odgovorne održivosti postaje sve uspješnija na brojnim razinama te kako se sve više mladih vraća u unutrašnjost te obnavlja kuće zbog čega se i život vraća u sela koja su bila na rubu nestajanja. Odabir kvalitete i tradicije, a ne masovnog turizma pokazao se sjajnom za Istru koja sve više privlači ekološki osviještene goste.
Marin Medak posjetio nas je kako se trećina hrane u svijetu baca iz niza razloga, a jedan od njih su namirnice koje ne zadovoljavaju kriterije potražnje, poput primjerice lubenica koje su previše male da bi uopće dospjele do kupca. A hranu koja pak dospije na police i kupimo je, bacamo jer nam se pokvari ili je ne iskoristimo. Obzirom na to da Hrvati bace više od 70 kilograma hrane po osobi godišnje paradoksalno je da se mnogi boje gladi. Među brojnim zanimljivostima koje je naveo, Medak je istaknuo neka od pametnih rješenja održivih restorana kakvi se mogu pronaći u svijetu, a ne traže puno truda. Primjerice ponuda u jelovnicima na manje i veće porcije nekog jela omogućuje gostima da naruče hranu ovisno o apetitu, kao i podijele i isprobaju nekoliko jela u društvu.
Mile Butorac istaknuo kako se „hrana ne baca nego voli“ i izdvojio pokoji trik za pripremu nepravedno zanemarenih namirnica, a složio se i s Marinom Medakom kako često bacamo hranu jer se oslanjamo isključivo na podatak „najbolje upotrijebiti do“ umjesto da vjerujemo vlastitim osjetilima. Kao primjer su naveli pasterizirani jogurt koji je pokvaren tek kada se na njemu pojavi plijesan pa ga ne moramo baciti ako su tekstura, okus i miris u redu bez obzira na datum koji piše na etiketu.
„Kroz recepte koje dijelim sa svojim pratiteljima, uvijek naglašavam važnost ovog koncepta i dijelim praktične savjete kako ga se vrlo jednostavno pridržavati, uz planiranje obroka i malo kreativnosti. Veseli me što moj angažman ovdje prepoznaju velike tvrtke i mediji, pa zajedničkim snagama dijelimo takva znanja i vještine“, istaknuo je Mile Butorac.
„U svim mojim restoranima od samih početaka kuhamo na način da doista zanemarujuća količina ostataka namirnica završava u otpadu. Zahvaljujući tome, uz poštovanje prema svakoj namirnici i uštede koje iz toga proizlaze, dolazimo i do brojnih ideja kako svoje goste iznenaditi inovativnim jelima“, dodao je Medak.
Matea Frajsberger nas je motivirala svojom pričom o tome kako se stvari mijenjaju nabolje ako se oko njih potrudimo dajući kao primjer promjenu zakona o petardama, u kojem je sudjelovala za zaštitu ljubimaca.
„Kao netko čije sadržaje na društvenim mrežama prate deseci tisuća ljudi, želim to iskoristiti na društveno-odgovoran način. Zato uvijek pristajem na angažmane kroz koje pokazujem svoju autentičnost, a to su oni koji promiču zaštitu ljudskog zdravlja, okoliša i pozitivan doprinos društvu“, zaključila je Matea Frajsberger.
Jelena Bikić istaknula je prednosti prirodne kozmetike koja osim za zdravlje može biti i dobra za okoliš, kao što je slučaj s njihovim ambalažama koje sadrže sjemenke koje se mogu i posaditi u vrtu ili na balkonu.
„Silvan proizvodi pokazali su se kao odlični promotivni materijali u ovom području jer su ekološki i održivi pa ga prepoznaju tvrtke koji žele dodatno istaknuti svoju inovativnost na tržištu i svoju posvećenost zaštiti okoliša. Upravo radi brojnih suradnji koje smo godinama gradili, naš mali brend i njegova simbioza s prirodom su prepoznatljivi diljem Hrvatske i šire”, komentirala je Jelena Bikić, a iskoristivosti i održivosti predmeta koja se sve više širi govorila je i Mirjana Mikulec.
„Posebno me veseli i najnoviji sadržaj koji smo s našim partnerima pripremili za Priceless.com – radionicu na koju polaznici mogu ponijeti komad starog namještaja i uz pomoć stručnjaka udahnuti mu novi život“, komentirala je na panel-raspravi Mirjana Mikulec jedan od načina kako u svojoj tvrtki podupire ovaj koncept, povezujući se s partnerima koji također o tome brinu.
„Svega nekoliko novih navika i održivih praksi uvrštava svakog pojedinca koji s njima započne u zajednicu koja inspirira i mijenja svijet nabolje, i nema izlike da već danas ne počnemo živjeti ekološki prihvatljivo“, zaključeno je na panelu podno Sljemena.
Istaknuto je i kako je Priceless.com u Hrvatskoj, kao prva lokalna inačica koja je predstavila ovakav koncept suradnji i osmišljavanja iskustava svrstana među najuspješnijih deset u svijetu prema broju pregleda i preuzimanja sadržaja. Hrvatska je inačica platforme predstavila zaokret prema održivosti – sva iskustva koja se od danas na njoj nude i svi partneri platforme koji ih omogućavaju oni su koji održivost stavljaju kao imperativ u svom poslovanju. S prelaskom sve većeg broja velikih tvrtki na održiviji način poslovanja lakše je biti optimističniji o pozitivnim promjenama koje se polako, ali sigurno uvlače u svakodnevicu.