Mladi luk je namirnica koju treba jesti čim više. Mnogima smeta okus i miris luka, ali to nije razlog zbog kojih ga ne biste trebali jesti. Okus i miris možete ublažiti tako da ga dodate u salate, variva, omiljeno povrće ili smoothyje.

Svakodnevna konzumacija mladog luka vam može pomoći kod snižavanja razine šećera u krvi, regulacije razine kolesterola, regulacije krvnog tlaka, smanjenja rizika od nastanka raka, ublažavanja kronične upale u tijelu...


Spojevi koji su zaslužni za taj neugodni miris i okus su također zaslužni i za ljekovita svojstva luka. Kvercetin je najpoznatiji sastojak luka i ima moćna antiupalna svojstva. Dobar je izvor tiamina, vitamina B6, folne kiseline, magnezija, fosfora i cinka. Odličan je izvor dijetalnih vlakana, vitamina A, C, K, riboflavina, kalcija, željeza, kalija i mangana.

Ukoliko se odlučite i za izradu grčke salate umjesto francuske, nećete pogriješiti. Ona između ostalog sadrži i bijeli luk. Bijeli luk je bogat vitaminima i mineralima: adenozin, alicin, aminokiseline, biljna vlakna, biljne masti, vitamin A, vitamin B1 i B2, vitamin C, željezo, enzimi, eterična ulja, jod, kalij, kalcij, selen, sumpor i fosfor.


Bijeli luk, poznatiji kao češnjak, koristi se sirov, kuhan i kao dodatak jelima. Najvažniji sastojak bijelog luka je ahoin čiji efekt je bolji od djelovanja aspirina koji djeluje na manje stvaranje tromboksana. Ahoin, osim tog djelovanja, ima i još sedam načina da spriječi sljepljivanje trombocita i stvaranje ugruška. U bijelom luku nalazi se i adenozin koji također djeluje protiv zgrušavanja krvi i to ne samo preventivno, već ima sposobnost da već formirane ugruške rastvori. Redovnom primjenom podstiče prokrvljenost i olakšava protok krvi, snižava povišeni krvni pritisak i masnoće u krvi. Odličan je antioksidant, pa štiti organizam od djelovanja slobodnih radikala.


Dokazano je da ima pozitivan utjecaj na rad želuca, a ima i citostatičko djelovanje. Usporava starenje organizma, jača otpornost prema infekcijama.Jedan je od najdjelotvornijih prirodnih antibiotika. Dovoljno je da dnevno pojedete dva do tri češnja bijelog luka, kako bi se postiglo njegovo antitrombotičko djelovanje. Može se jesti kuhan ili sirov, važno je da ga jedete svaki dan. Dosta je efikasniji ako ga izgnječite nego isijeckate budući se gnječenjem oslobađaju enzimi i alicin koji prelazi u ahoin. Popularna grčka salata oslobađa dosta ahoina jer se kod nje gnječen bijeli luk miješa sa feta sirom i maslinovim uljem.
 
Ivana Bartolović

Najlakši put do novih ideja za putovanja. Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju