Potopljena olupina putničkog parobroda Baron Gautsch leži u pijesku na 40 metara dubine nedaleko od Rovinja. Upisana je u Registar kulturnih dobara Republike Hrvatske te se smatra najposjećenijom destinacijom hrvatskog podmorja.
Unatoč tome mnogi ne znaju da se ovdje skriva hrvatski Titanic, kako se često naziva Barun Gautsch jer izgledom podsjeća na manju verziju tog slavnog parobroda koji je potopljen u noći s 14. na 15. travanj 1912. godine u Atlantskom oceanu.
No odmah valja istaknuti da su uzrok nesreća, broj žrtava i posljedice pomorske tragedije tih dvaju brodova neusporedivi.
Baron Gautsch izgrađen je 1908. godine u Dundeeju u Škotskoj. Brod u vlasništvu prvog i najvećeg parobrodarskog poduzeća na Jadranu – Austrijskog Lloyda – bio je dug 85 metara, širok 11 metara i visok 7,5 metara. Vozio je na redovnoj liniji Trst – Kotor – Trst s pristajanjem u Puli, Malom Lošinju, Zadru, Splitu, Gružu i Herceg Novom, a mogao je prevesti oko 300 putnika.
Posljednji put isplovio je 13. kolovoza 1914. godine s Malog Lošinja točno u 12 sati, a zbog pogreške na zapovjednom mostu ušao je u minsko polje koje je austrougarska mornarica postavila u pulskom akvatoriju kao zaštitu luke od neprijatelja nakon objave Prvog svjetskog rata.
Ubrzo nakon ulaska u minsko polje – otprilike šest nautičkih milja jugozapadno od svjetionika Sv. Ivan na Pučini te nedaleko od grada Rovinja – došlo je do detonacije i potapanja.
Prema službenim podacima, na brodu je bilo 246 putnika, iako ta statistika ne obuhvaća vojnike i djecu do 10 godina starosti. U obzir treba uzeti i činjenicu kako je zbog početka rata bilo nekontroliranog ukrcavanja, pa točne brojke do danas nisu poznate. Odmah je pokrenuta akcija u kojoj je spašeno 148 putnika i 31 član posade.
Unesrećeni u ovoj pomorskoj tragediji smatraju se prvim žrtvama Prvog svjetskog rata na Jadranskom moru. Povijesni i pomorski muzej Istre u Puli je povodom 100-godišnjice od potonuća broda priredio izložbu "Baron Gautsch – prva žrtva Prvog svjetskog rata u Istri 1914. – 2014." te tiskao popratne publikacije.
Mnogi ljubitelji povijesti žele posjetiti to mjesto, no valja znati da je ronjenje na tom lokalitetu moguće jedino uz dopuštenje Ministarstva kulture.
Obljetnica tragedije: 10 zanimljivosti koje vjerojatno niste znali o Titanicu +6