Vrganj, hrženjak i jurček
neka su od imena ukusne gljive koja caruje jesenskim gastronomskim igrama. Karakterizira ju klobuk bjelkasto-smeđe boje širine do 30 centimetara i stručak debljine od 7 centimetara.

Ako niste znalac, najbolje je ne brati vrganje sami, već ih kupovati iz pouzdanih izvora. Kod kupnje pripazite da plod nije oštećen, a slobodno zavirite i ispod klobuka. Žućkasto-smeđa boja ispod klobuka ukazuje da je gljiva prezrela.

Vrganji su izvori vrijednih hranjivih tvari. Evo zašto biste ih trebali uvrstiti na svoj jesenski jelovnik:

1. Fina zamjena za meso
U stotinu grama sirovih vrganja nalazi se tek osamdesetak kalorija, a sadrži oko 7 posto proteina zbog čega se ova namirnica preporučuje osobama koje ne jedu meso ili hranu životinjskog porijekla.

Vrganji imaju izvrstan okus koji se dobro sljubljuje s različitim jelima, možete ih panirati i ispeći, pripremiti s jajima, dodati umacima, od njih napraviti juhe i namaze.

2. Umiruje i snaži organizam
Vrganji su bogati tiaminom. Riječ je o vitaminu B1 koji je važan za normalno funkcioniranje živčanog sustava. Uz to sadrže riboflavine, niacin, pantotensku kiselinu te nešto vitamina C koji osnažuje cijeli organizam.

3. Sprječava umor
Željezo je ključno za prijenos kisika u stanice organizma. Upravo zato manjak ovoga minerala u tijelu izaziva umor te česte vrtoglavice. Da bi spriječili ovakvo stanje, jedite hranu bogatu željezom. Između ostalog to su i gljive poput vrganja koje zadovoljavaju pet posto dnevnih potreba za ovim važnim nutrijentom.



Savjet za čuvanje:

Vrganje je najbolje čuvati u kartonskoj vrećici do dva dana u hladnjaku. Manje plodove možete smrznuti, spremiti u plastičnu foliju i čuvati u ledenici do godinu dana, a veće klobuke možete narezati na manje komade i pohraniti na sličan način.

Zavirite u našu fotogaleriju i pronađite inspiraciju za kulinarske igre s vrganjima.

Najlakši put do novih ideja za putovanja. Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju