Galerija Sergio Leone i Clint Eastwood 2 Za šaku dolara - 4 2 Za šaku dolara - 3 2 Za šaku dolara - 2 2

U trendu Kviz općeg znanja - 1 Hrana za mozak Kviz općeg znanja: 15 pitanja koja će pravi kvizaši smazati za doručak Tikvice ne morate pržiti u dubokom ulju da bi bile ukusne Korak po korak Kako ispeći fine tikvice na tavi bez puno ulja, a da ne ispadnu gnjecave? Složenac od naribanih tikvica Najlakši recept Izvana hrskav, a iznutra mekan i sočan: Naribajte tikvice i napravite ovaj neodoljivi ljetni složenac

Ako ste se ikada pitali kako je točno podžanr vesterna dobio privjesak špageti, glumac Aldo Sambrella bi mogao imati odgovor na to pitanje. Kako kaže Aldo, izraz špageti-vestern osmislio je španjolski novinar Alfonso Sánchez, referirajući se na prepoznatljivo jelo talijanske kuhinje i filmove koje su snimali i producirali Talijani.

Špageti-vesterni također su poznati kao talijanski vesterni, a u Japanu se češće nazivaju makaroni-vesterni. U Italiji se ovaj žanr obično naziva western all’italiana (vestern na talijanski način). Izraz Italo-vestern također se koristi, posebno u Njemačkoj. Ljubiteljima filmova, ili trivije mogao bi biti zanimljiv podatak da postoji i paella-vestern – taj se naziv koristi za španjolske vesterne, a japanski film Tampopo promoviran je kao ramen-vestern, prema popularnom ramenu.

Za šaku dolara - 1 Za šaku dolara - 1 (Foto: Profimedia)

Dolarska triologija 

No vratimo se talijanskoj kuhinji: špageti-vesterni odnose se prvenstveno na filmove iz 1960-ih i 1970-ih, najčešće snimane uz mizerno malen budžet. Zbog toga su nerijetko bili i nekvalitetni, a filmskim kritičarima je naziv žanra poslužio kao dodatno sredstvo omalovažavanja. Ugled špageti-vesterna spasio je Sergio Leone s filmom Za šaku dolara (1964.), adaptacijom Kurosawinog samurajskog filma Tjelesna straža iz 1961., a uslijedili su i Za dolar više (1965.) i Dobar, loš, zao (1966.) koji čine dolarsku triologiju. Leoneov Divlji zapad nije bilo nimalo bajkovit: junaci kojima je nedostajalo sapuna, ali ne i cinizma, apšisala sela, opskurni krajolici s mršavim psima koji se vuku uokolo činili su njegov potpis.

Sergio Leone i Clint Eastwood Sergio Leone i Clint Eastwood (Foto: Profimedia)

Čegrtuša u bubnju

Filmovi su uspjeh dugovali i specifičnoj glazbi koju potpisuje Ennio Morricone, čiji je doprinos bio ključan za uspjeh žanra. Talijanski skladatelj, dirigent i trubač bio je Sergijev školski kolega. Ennio je puno surađivao s talijanskom pjevačicom Eddom Dell'Orsom, čiji je vokal postao sinonim za dolarsku triologiju, a karakterističan je i po atipičnim zvucima poput zvižduka, pucketanja bičem i efektima koje su kritičari slikovito opisivali kao čegrtušu u bubnju.

Morricone je skladao glazbu za više od 30 talijanskih vesterna, a njegov je doprinos bio ključan za uspjeh ovog žanra. U usporedbi s američkim vesternima, špageti-vesterni su znatno dinamičniji. Na račun dijaloga više je akcije, a umjesto riječi glazba nerijetko raspliće radnju.

Špageti vesterni možda više nisu prisutni u originalnom obliku, ali njihova estetika i zvučni potpis još uvijek žive kroz suvremene filmske klasike i redatelje poput primjerice Quentina Tarantina, velikog obožavatelja tog žanra. Svoj prvi Oscar Morricone je osvojio upravo za Tarantinov film Mrska osmorka, no proslavio se filmovima u suradnji sa Sergiom Leoneom.

Dalmatinac na skijanju: "Instruktorica Dunja djelovala mi je kao Janica Kostelić, a mislim da mi je iz samilosti dala diplomu" Skijanje Kranjska gora - 3 Skijanje Kranjska gora - 5 Skijanje na Rogli - 5 +1 Ski centar Rostovo