Majanski vlak ili vlak Maja (španjolski Tren Maya) je meksički predsjednik Andrés Manuel López Obrador nazvao najvećim građevinskim projektom na svijetu. Riječ je o turističkom i infrastrukturnom planu koji je započeo u lipnju 2020. godine.
Glavni mu je cilj povećati broj turista i dovesti ih u manje poznata mjesta na poluotoku Yucatan, povećati zaposlenost lokalnog stanovništva i dramatično smanjiti stopu siromaštva u državi.
Tren Maya je zapravo međugradska željeznička ruta duga oko 1500 kilometara koja započinje u međunarodnoj zračnoj luci Cancun i putuje jugozapadno prema arheološkom nalazištu Palenque u Chiapasu kroz dvije rute koje okružuju poluotok Yucatan.
Gradnja željeznice je podijeljena na sedam dionica, a koje će biti otvarane u fazama. Dionica od Cancuna do Campechea otvorena je u prosincu 2023., dok bi ostatak trebao biti gotov kasnije ove godine.
Kada bude dovršen ovaj megalomanski projekt koji je procijenjen na 26 milijardi eura protezat će se kroz pet država, 181 grad i 40 općina u jugoistočnom Meksiku.
Neki vlakovi su već počeli prometovati na ovoj željezničkoj ruti (Foto: Profimedia)
Povezat će turističke atrakcije poput Cancuna, Playe del Carmena i Tuluma s manje poznatim i posjećenim gradovima, prirodnim rezervatima i arheološkim nalazištima majanske civilizacije diljem Yucatana po kojima i nosi ime.
Tren Maya će voziti svaka dva sata te nuditi putnicima udobniji i pouzdaniji način za putovanje i razgledavanje Yucatana, što se dosad moglo činiti tek dotrajalim autobusima i taksijima.
Putnici će moći izabrati sjedala u ekonomskoj i prvoj klasi, smještaj u vlakovima s vagonima-restoranima koji poslužuju tople obroke te putovanje vlakovima s vagonima za spavanje, a koje olakšava putovanja na velike udaljenosti.
Cijene karata ovisit će o duljini putovanja i klasi, a moći će se bukirati već po cijeni od 20-ak eura naviše.
Meksička vlasti nazivaju ga vlakom spasa jer će donijeti novac i nova radna mjesta u zabačena mjesta u kojima stanovništvo živi na rubu siromaštva. S druge strane, ekološki aktivisti nazivaju ga vlakom smrti.
Ovaj projekt dobio je mnoštvo kritika jer se željeznička ruta gradi bez detaljnih studija i utjecaja na okoliš. Aktivisti iz inicijative Selvame del Tren tvrde da Majanski vlak uništava krhki ekosustav Yucatana i dodatno ugrožava ugrožene životinje ovoga prostora poput jaguara, majmuna pauka i 400-njak vrsta ptica.
Ovo područje bogato je i prašumama koje se nemilice krče kako bi projekt bio proveden u djelo. Gradnja željezničke rute ugrožava izvore pitke vode iz podzemnih špilja i vrtača, a upitna je i sigurnost samih radnika i putnika s obzirom da se tračnice grade na vrlo poroznom tlu.
Povrh svega, munjevita brzina s kojom se projekt provodi ne daje vremena stručnjacima da analiziraju učinjeno i da se uhvate ukoštac s problemima.
Hoće li Tren Maya dosegnuti svoj puni potencijal i hoće li financijska dobit nadmašiti ekološke i društvene troškove, pokazat će vrijeme.
Vlakom oko svijeta: Putovanje od 80 dana na kojem ćete vidjeti 13 zemalja po nevjerojatnoj cijeni +3