Galerija Vedran Kasap Vedran Kasap ved Kikkoman soja umak Kikkoman soja umak +2 Kikkoman soja umak

Estetika je moćna stvar, posebice kada je u pitanju dizajn proizvoda jer o toj vizualnoj privlačnosti ovisi hoće li proizvod privući našu pozornost ili ne. No je li izgled proizvoda presudan, po čemu će se istaknuti u masi i što ga čini kultnim, razgovarali smo s profesorom Arhitekture na Studiju dizajna, Vedranom Kasapom.

"Garancija za uspješan i vizualno privlačan proizvod ne postoji jer je to splet cijelog niza faktora koji su uključeni u proces dizajna. Sigurno je to da postoji neka vizualna privlačnost, to je prva komunikacija proizvoda s korisnicima", rekao je Vedran.
Vedran Kasap Vedran Kasap (Foto: Nova Studio/ Tibor Marochini)
Ipak, želimo li stvoriti dizajn koji će golicati našu maštu godinama i ostvariti dugoročnu vrijednost, on mora sadržavati puno više elemenata od same privlačnosti.

"Kada govorimo o nekom kultnom dizajnu, uvijek govorimo o objektima koji su već neko vrijeme prisutni u našoj okolini i koji su se dokazali na niz različitih načina. Prije je postojalo razmišljanje da su forma i funkcija dvije karakteristike koje čine neki proizvod slavnim, međutim postoji nešto puno važnije, a to je karakter tog proizvoda. To je nešto što se u korisničkom iskustvu dokazuje, da on zaista ima neke vrijednosti, koje ga onda na kraju krajeva i čine kultnim", istaknuo je Vedran.
Kikkoman soja umak Kikkoman soja umak (Foto: Nova Studio/ Tibor Marochini)
Pravi primjer kultnog dizajna upravo je Kikkomanova bočica, koja će teško proći nezapaženo u japanskim restoranima. Iako na prvi pogled izgleda prilično jednostavno, ona je postala sinonim za japansku kuhinju, i to s razlogom.

"Osim funkcionalnosti koja je utkana u dizajn te bočice, ona ima svoj karakter koji je nastao kroz formu, a ta forma na neki način diktira način korištenja, odnosno ritual koji je veoma povezan s japanskom kulturom, recimo točenjem čaja. Praktički tim oblikom dobivate sugestiju da je elegantno uzmete u svoju ruku i da taj ritual točenja sojina umaka bude vrlo sličan ritualu točenja čaja", rekao je Kasap.

Dizajner te slavne bočice, za koju sada lako možemo reći da je prava hrana za oči, jest Kenji Ekuan. On je u nju usadio cijeli niz karakteristika japanske kulture, stoga ne čudi da je na njoj sa svojim timom radio pune tri godine. Bočica je u uporabi već dulje od šezdeset godina i nema naznaka da će iz uporabe uskoro izići.
Vedran Kasap Vedran Kasap (Foto: Nova Studio/ Tibor Marochini)
"Njegov dizajnerski put započeo je nakon pada atomske bombe na Hiroshimu. Tada je shvatio da želi stvarati svijet, napraviti neku potpunu kontru od te destrukcije. Prvo je htio stvarati svijet u duhovnom smislu, a onda se zapravo odlučio za industrijski dizajn, odnosno da kreira proizvode koji će promijeniti svijet u tom fizičkom obliku", rekao je Vedran i dodao: "Bočica se počela proizvoditi 1961., a on je od 1958. razvijao taj proizvod koji mi danas gledamo kao vrlo jednostavan proizvod, no to ujedno i jest jedna od karakteristika tih slavnih dizajna. Takvi proizvodi izgledaju kao da nikako drukčije ne mogu izgledati, oni su strašno logični i kad ih primite u ruku – to je to."

Neki bi rekli da je Kenji bio pravi umjetnik, a njegova Kikkomanova bočica malo remek-djelo jer osim što ima karakter i sva obilježja Japana, taj je virtuoz svojim domišljatim dizajnom rješavao i probleme sa sojinim umakom.

"Dizajn Kikkomanove bočice specifičan je i po tome što ima napravljen kljun pod 60 stupnjeva koji ne dopušta da ostaju kapi koje bi mogle kapati po stolnjaku i stolovima nakon izlijevanja sojina umaka u posudicu", objasnio je Vedran.
Kikkoman soja umak Kikkoman soja umak (Foto: Nova Studio/ Tibor Marochini)
Kikkoman soja umak dobiva se fermentacijom svega četiri sastojka prema recepturi staroj više od 300 godina. Iako na Kikkoman soja umak kakav poznajemo treba čekati šest mjeseci, čekanje se itekako isplati. U njihovim okusima tako uživa preko 100 zemalja svijeta, a ne može im odoljeti niti japanski carski dvor čiji su službeni opskrbljivač.

Zbog toga možemo slobodno reći da su pravi lider na tržištu soja umaka, što niti ne čudi jer Kikkoman glasi kao jedna od najstarijih obiteljskih tvrtki u svijetu koja je u vlasništvu osam japanskih obitelji. S tako dugom tradicijom gdje se receptura prenosi s koljena na koljeno, njihova originalna bočica sjajno odgovara baš takvom specijalnom proizvodu koji se njeguje generacijama.

Iako tu čuvenu bočicu možemo vidjeti i na policama dućana, najčešće je viđamo po restoranima zbog specifičnog načina lijevanja koji funkcionira na principu tlaka u bočici, ali i mogućnosti ponovnog punjenja.

"Vrijednost koja je utkana u originalnu Kikkomanovu bočicu upravo je ta svijest o ponovnoj uporabi, dakle da imamo bočicu koja se može naknadno puniti. Na promjenu bočice koja ide u komercijalne svrhe vjerojatno su se odlučili kako bi pokušali optimizirati taj proizvod u segmentu distribucije i skladištenja i kako bi na tragu svih briga o ekologiji smanjili i utjecaj na okoliš", objasnio je Vedran.

Dizajn originalne Kikkomanove bočice ima u sebi upakirane sve vrijednosti koje neki proizvod čine kultnim. To su sklad, forma i funkcionalnost koja je jako dobro promišljena, ali i osjećaj koji pruža kada je primimo u ruku. Zahvaljujući cijelom nizu komponenti koje sadrži, a koje su vezane za tradiciju i kulturu Japana, konzumacija japanske hrane postaje posve drukčiji doživljaj.

 

Nova StudioSadržaj je napravljen u produkciji Nova Studija, native tima Nove TV, u suradnji s partnerom Nikas po najvišim profesionalnim standardima.

Najlakši put do novih ideja za putovanja. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju