Izlazak Ujedinjenog Kraljevstva iz Europske Unije potaknuo je online dizajnerski časopis Dezeen da organizira neslužbeno natjecanje za novu britansku putovnicu. Rješenja koja su dobili poprilično su kreativna. Njihovi suci odabrali su 9 najboljih od 200 pristiglih prijava iz 34 zemlje svijeta.
Najmlađi natjecatelj ima 12, a najstariji 83 godine. Većina prijavljenih arhitekti su ili dizajneri, ali tu su i drugi profili, poput nezaposlenih, umirovljenika, studenata…
1. Arhitektonski asistenti Eric Wong i Elliot Jeffries zamislili su putovnicu kao kufer koji prelazi granice. Zlatno crni motiv na naslovnici predstavlja etiketu prtljage, a stranice imaju "rendgenske snimke" predmeta koje putnici uobičajeno nose na putovanja.
2. Arhitektica Hannah Perry napravila je perforiranu kartu Velike Britanije i Sjeverne Irske, a iznutra, svaka stranica ima pastelni uzorak određene obale uz citat nekog poznatog Britanca.
3. Grčko-njemački grafičko-dizajnerski duo Billy Kiosoglou i Frank Philippin na naslovnici su ispisali ime svih država svijeta, a Ujedinjeno Kraljevstvo ističe se zacrvenjenim slovima. Na prednjoj strani ispisane su zemlje s iseljeničkom populacijom, a na zadnjoj strani useljeničke, a lista se "prelijeva" i na unutarnje stranice. Cilj je da se osvijeste stalne migracije ljudi i ideja koje oblikuju civilizaciju.
4. Dizajneri Steph Roden i Sarah Bethan Jones željeli su izbaciti postojeći dizajn jer vjeruju da Britanija više ne predstavlja multikulturalno društvo. Umjesto toga stvaraju prazan prostor koji čeka da ga se metaforički ispuni novim idejama, pozivajući nove vlasnike putovnica da sami zamisle svoju budućnost.
Jednostavna naslovnica podsjeća na školsku vježbanku, a iznutra djelatnici carine moraju otrgnuti perforacije kako bi otkrili lagano obojane stranice, što znači da što više osoba putuje, boje putovnice su sve jače.
5. Studentica grafičkog dizajna iz Norveške Silje Bergum usmjerila je pažnju na slavne britanske vremenske prilike. Svaka stranica sadrži grafičku interpretaciju jednog vremenskog fenomena. Primjerice, stranica ispunjena plavim točkicama predstavlja oluju, dok stranica koju presijecaju žute i plave pruge znači sunce. Minimalistički dizajn naslovnice inspiriran je maglom, a sadrži nijanse sive, plave i bijele, dok žuti končić podsjeća na nenadane proboje sunca nakon kiše.
6. Ova putovnica lako bi se mogla zamijeniti s VIP propusnicom u nekom noćnom klubu. Dizajnirao ju je Adrian Westeway iz londonskog dizajnerskog studija Special Projects, a cilj joj je oživiti britanske veze pokidane Brexitom. Stranice su ispunjene prikladnim prijevodima stranih fraza koje trebaju pomoći Englezima koji ne pričaju strane jezike da se lakše povežu s lokalcima i krenu s njima u nove pustolovine. Namijenjena je da se nosi oko vrata.
7. Dizajner Ian Macfarlane osmislio je dvobojnu putovnicu. Donji dio naslovnice tamnocrvene je boje (kao EU putovnica) i postepeno postaje tamnoplava, predstavljajući staru, pred-EU putovnicu. Stranice su prazne. Autor ju je opisao kao iskren odraz duha zemlje prije i poslije referenduma.
8. Nizozemski tim dizajnera Tim Gambel i Alfons Hooikaas potpuno su maknuli pojam nacija iz dizajna putovnice. Umjesto toga osmislili su lokalni pristup tako da se putovnice izdaju na razini grada. Stranice idu još dalje u personaliziranom dizajnu pa se u njih mogu umetnuti sadržaj s društvenih medija.
9. Dizajner Mark Noad svojim putovnicama poručio je da ne treba zaboraviti nasmijati se cijeloj situaciji. Stvorio je 3 vrste putovnica za 3 tipa stanovnika Cijelog Ujedinjenog Kraljevstva (Full United Kingdom).
Prve je nazvao pravim Britancima, njihovu putovnicu obojio je u plavo i velikim slovima napisao FUK – U, drugi su nebritanski stanovnici Ujedinjenog Kraljevstva, čija je putovnica crvena i označena sa FUK – R i posljednji su diplomati, s bijelom putovnicom i natpisom FUK – D. Sve tri verzije imaju grbove s latinskim motom "cave quid volunt" (pazi što želiš) i francuskim "adieu a mon amies" (zbogom moji prijatelji).
U videu pogledajte zanimljiva rješenja za novu putovnicu.