Avioprijevoz je bio unosan posao u 2024. godini, a bio je težak oko 896 milijardi dolara na globalnoj razini. Otprilike tri posto tog novca – procjenjuju konzultanti IdeaWorksCompany i tvrtka CarTrawler – dolazi od naplate naknade za prtljagu.
Ove tvrtke napravile su izvješće koje procjenjuje da je u 2024. godine zarađeno čak 33,3 milijardi dolara od naplate naknada za prtljagu.
Točnije, za naknade od predane prtljage u prtljažnom prostoru zrakoplova, dodatnih naknada za teške torbe koje premašuju zadane parametre, ali i od veće ručne prtljage koja se katkad posebno naplaćuje.
Ovo je povećanje od 15 posto u odnosu na 2022. godinu, a premašuje i iznose koji su zrakoplovne kompanije ostvarivale prije koronavirusa za naplatu prtljage.
Što više prtljage nosite sa sobom, to će putovanje biti skuplje
(Foto: Shutterstock)
Naknade za prtljagu se, prema izvješću, smatraju značajnom komponentom pomoćnog prihoda avioprijevoznika kako bi nadoknadili svoje visoke troškove.
Naftni šok
Masovno naplaćivanje prtljage započelo je još 2007. godine kao gospodarska nužnost i odgovor na naftni šok uslijed dramatičnog skoka cijene goriva po barelu. Američki prijevoznici, koji su prije toga nudili besplatna dva komada prtljage u prtljažnom prostoru uz svaku kupljenu kartu, počeli su naplaćivati i prvu prijavljenu torbu.
Ovakva praksa ustalila je i u većem dijelu svijeta, a pogotovo među niskotarifnim zrakoplovnim kompanijama. U osnovnu tarifu karte za avion prtljagu uključuju tek (neki) azijski avioprijevoznici.
U Hrvatskoj se prtljaga naplaćuje ovisno o odabranoj tarifi – uz najjeftiniju tarifu FlyEasy moguće je uzeti sa sobom u zrakoplov jedan komad ručne prtljage do osam kilograma i jedan manji komad ručne prtljage poput ručne torbice ili torbe za prijenosno računalo.
U slučaju da želite dodatno predati prtljagu u prtljažni prostor zrakoplova to je moguće učiniti za nadoplatu od oko 30 do 40 eura po torbi – ovisno o letu i destinaciji.
Što je Codesharing? Najbolja stvar za putnike kod pretrage aviokarata +2