Mnogi ljudi boje se leta avionom, zbog čega često i ne putuju ili odabiru 'sigurnija' prijevozna sredstva. Piloti su odlučili razbiti predsrasude i odgovoriti na najčešća pitanja prestrašenih putnika. 

1. Što uzrokuje turbulencije, je li to opasno i mogu li avioni letjeti oko toga?

Turbulencije nisu ugodne, ali nisu ni opasne. Uzroci su razni, oblaci, vjetar i drugo, a ne može ih se otkriti unaprijed. Zrakoplovi su napravljeni da izdrže i najgore turbulencije, tako da ste sigurni.

2. Što je smicanje vjetra i je li opasno?

Smicanje vjetra je nagla promjena brzine i smjera vjetra bliže zemlji, ali je rijetkost. Zrakoplovi su opremljeni sa sistemima za detekciju ove pojave, a piloti istrenirani da se sigurno suoče sa smicanjem vjetra.

3. Trebam li biti zabrinutiji zbog lošeg vremena?

Ne. Piloti su stručnjaci za vrijeme i nikada neće riskirati sa sigurnosti. Proučavaju vrijeme na aerodromu s kojeg i na koji lete, ali i na ruti leta. Uvijek će imati dovoljno goriva za svaku nepredvidivu situaciju.

4. Je li ikad prevjetrovito za let? I zašto avioni slijeću postrance za vrijeme jakih vjetrova?

Svaki tip letjelice ima preporučenu granicu za bočni vjetar. Također, postoji i maksimum za sigurno rukovanje na zemlji, kako bi pazili na sigurnost osoblja koje radi na tlu, poput inženjera i čistaća, tima za prtljagu i drugih.

Stoga u slučajevima jake oluje letovi znaju biti preusmjereni kao mjera predstrožnosti. Postoji specijalna tehnika za sigurno slijetanje za vrijeme bočnog vjetra, koja se može činiti dramatična, ali je vrlo sigurna i rutinska.
 

5. Što ako nas pogodi munja?

Komercijalne letjelice su dizajnirane da na njih ne utječe udar munje jer su opremljene s većim brojem statičkih fitilja za pražnjenje munja.

> Pogledajte što se dogodi kad munja udari u avion

6. Što ako autopilot zašteka?

Piloti prelaze na ručno upravljanje.

7. Koja je šansa sudara u zraku?

Svaki putnik mora znati tri stvari. Prvo. Kontrolori leta po čitavom svijetu pažljivo se biraju, prolaze treninge i rigorozno se testiraju prije nego li dobiju licence. Njihov zadatak je da stvore 'sigurnosni mjehur' oko letjelice koji se povećava kako se zrakoplov penje i ubrzava. Drugo. Piloti se treniraju tako da budu maksimalno koncentrirani i svjesni situacije. Treće. Sve letjelice imaju elektroničku opremu koja im omogućava međusobnu komunikaciju i upozorava na prisutnost druge letjelice u blizini.

8. Jesu li sve kompanije sigurne? Što je s niskobudžetnim kompanijama?

Minimum treninga i testiranja moraju proći svi članovi Međunarodne organizacije civilne avijacije, zbog čega je letjenje tako sigurno kao što je.

9. Jesu li manji avioni nesigurniji?

Ne. Ljudi ih se više boje jer se u manjim letjelicama više osjete turbulencije.

10. Kako avion može naći pistu u gustoj magli?

Koristeći automatsko slijetanje. Ovo je sofisticirani sistem koji koristi kombinaciju zraka sa zemlje koje navigiraju letjelicu sigurno do piste, čak i kroz najgušću maglu. Automatski sistem se koristi vrlo rijetko, ali piloti svakih šest mjeseci vježbaju njegovo korištenje u simulatoru.


11. Postoji li opasnost zbog terorističkih napada?

Aviokompanije uglavnom imaju rigorozne mjere zaštite kako bi se mogućnost smanjila na najmanju moguću mjeru.

12. Koliko često se avioni sudaraju i koji su najčešći razlozi?

Prošla godina bila je najsigurnija za letenje, a u zraku je bilo više od 3,5 milijardi ljudi.

13. Koji dio kod leta je najopasniji?

Statistički, opasnija je vožnja do aerodroma nego sam let.

14. Koliko teško je prekinuti slijetanje ili polijetanje?

To je rutinski dio letenja i piloti ga vježbaju svakih šest mjeseci u simulatoru.

15. Zašto se u avionu, nedugo nakon polijetanja, ostjeti kao da letjelica pada?

Ova pojava ima veze s ljudskim sustavom ravnoteže, koji se 50 tisuća godina razvijao na razini zemlje.

16. Kada smo dosegli visinu leta, zašto odjednom motori počnu tutnjati, kao da se snaga pojačava?

To se događa kada se lagano popnemo da poboljšamo efikasnost u potrošnji goriva, pa motori i letjelica postaju lakši.

17. Kako znate imate li dovoljno goriva?

Ovo je nešto što stalno mjerimo i pratimo. Moramo nositi velike količine rezervnog goriva.

18. Biste li nam rekli da nešto pođe po krivu?

Da, uvijek. Prvo ćemo početi rješavati problem, ali ćemo se potruditi da iskomuniciramo problem putnicima najbolje što možemo.

19. Može li korištenje mobilnog telefona može uzrokovati pad aviona?

Ne.

> Zašto moramo ugasiti mobitel u avionu?

20. Spavaju li piloti za vrijeme leta?

Na letovima koji traju duže od 9 sati postoji i treći pilot te se izmjenjujemo, kako bi se mogli odmoriti. Na nekim letovima postoji čak i 4 pilota.

21. Što ako se nešto dogodi pilotu ili obojici pilota?

Jedan pilot može sam upravljati letjelicom. Još se nikada, osim u filmovima, nije dogodili da se nešto dogodi dvojici pilota.

22. Je li opasnije letjeti noću?

Ne.

23. Je li moguće da se piloti izgube?

Ne.

24. Što ako pukne guma?

Čula bi se glasna buka. S manjom brzinom prilikom polijetanja, piloti bi vjerojatno odbili nastaviti, a pri većim brzinama, polijetanje se može sigurno nastaviti s više puknutih guma.

25. Koliko su česti tehnički problemi?

Nisu uopće, jer se letjelice jako dobro održavaju i prolaze rigorozne servise svaki puta kada slete.

26. Trebamo li se bojati sudara s pticama?

Ne. To se događa jako rijetko, a ako se i dogodi, napravit će minimalnu, ako ikakvu štetu.


 

 

 

 

 

Najlakši put do novih ideja za putovanja. Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju