Masiv Jungfrau u švicarskim Alpama, između gradova Brig i Interlaken, poznat je po vrhovima Mönch (4099 metara), Eiger (3970) i istoimenom i najvišem – Jungfrau (4158 metara). Eiger je poznat po svojem sjevernom, 1500 metara visokom okomitom zidu, koji je od prvog pokušaja uspona na njega, 1934., bio poguban za više od 60 alpinista.

U tom kontekstu, sasvim nestvarno zvuči da je već gotovo tri desetljeća prije prvog uspješnog uspona (1938.) kroz isti taj Eiger prolazila – željeznica. Na nadmorskoj visini od 2865 metara postojala je i postaja Eigerwand, s oknima probijenim kako bi putnici, u kratkoj stanci od 5 minuta koliko se vlak ovdje zadržavao – uživali u pogledu.

Dio je to željeznice Jungfrau (Jungfraubahn) čija je izgradnja započela 1896., a dionice su se otvarale jedna po jedna, kako je koja bila probijena. Zadnja postaja, Jungfraujoch, nalazi se na nadmorskoj visini od 3454 metra i najviša je željeznička postaja u Europi.

Ona je danas peterokatnica s restoranima, trgovinama, muzejom i najvišom poštom u Europi. Liftom koji vozi kroz planinu stiže se do vrha - Sfinge, astronomskog opservatorija koji se, na 3571 metar nadmorske visine, smatra najvišom zgradom Starog kontinenta i često se naziva i "Vrhom Europe".

Željeznica Jungfrau smatra se vrhuncem tehničkog inženjeringa s kraja 19. stoljeća, a izgrađena je u potpunosti bez strojeva. Pruga je dugačka oko 9 kilometara i povezuje Kleine Scheidegg (2061 metar) s Jungfraujochom, a najvećim dijelom prolazi kroz tunel prokopan unutar planina Mönch i Eiger, kako bi bila zaštićena od ekstremnih vremenskih uvjeta.

Osim polazne i dolazne stanice, željeznica je imala još dvije međustanice unutar tunela. Prva postaja, Eigerwand, izgrađena je u dijelu tunela koji prolazi kroz unutrašnjost sjeverne strane Eigera, a nalazi se na nadmorskoj visini od 2865 metara. Od stanice Eigerwand tunel skreće prema južnoj strani te planine i dolazi do stanice Eismeer na 3160 metara nadmorske visine. Postaja Eigerwand otvorena je 1903., a Eismeer 1905. godine, a zadnja je stanica otvorena 1912.

Sve do 2016. godine vlak se zaustavljao na stanici Eigerwand kako bi putnici mogli izaći i kroz okna uklesana u stijenu uživati u pogledu na planine. Do 1970-ih ta su okna bila otvorena, a onda su ostakljena. Drvena vrata na toj postaji - Stollenloch (koja zatvaraju rupu kroz koju je tijekom gradnje izbacivao materijal) nalaze se usred zloglasnog Nordwanda, koji je zbog mnogih nesreća dobio nadimak "Neosvojiva planina", i često su korištena u spasilačkim akcijama.

Od 2016. ovom prugom prometuje novi suvremeni vlak, a putovanje koje je trajalo 52 sada traje samo 35 minuta. Jungfraubahn je jedna od četiri željeznice u svijetu koja koristi trofaznu struju i poseban sustav zupčanika zbog kojega nema klasične kočnice. Specijalna lokomotiva ima ugrađene ralice i uređaje za raspuhivanje snijega s dometom 15-35 metara, dva vučna motora i dodatne motore za "zimski opremu“.

Junfraubahn prometuje tijekom cijele godine bez kašnjenja, a zbog "iznimne ljepote i vrijednosti“ uvrštena je i na UNESCO-ov popis svjetske baštine.

Nećete vjerovati svojim očima! Otkrijte najljepša mjesta u Alpama Bled +0 Zermatt

Najlakši put do novih ideja za putovanja. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju