Ako vas život navede na slavnu američku cestu Route 66, u Amarillu u Texasu imat ćete što vidjeti.
Osim beskrajne ravnice i žitnih polja, vjetrenjača, benzinskih postaja s krčmama i masovnih kombinata, daleko na horizontu već s ceste uočljive su neobične strukture na prikladnoj sigurnosnoj distanci jedna od druge.
Riječ je o umjetničkoj instalaciji Ranč Cadillaca iz 1974. godine koju su postavila trojica bivših pripadnika umjetničke skupine Ant farm. Skupina je nastala pod utjecajem veselih 1960-ih u Sjedinjenim Državama, tj. idejama slobode, ljubavi i života izvan mainstream okvira, a bili su poznati po avangardnim intervencijama i idejama.
S obzirom na boemski način života triju umjetnika, netko je trebao i financirati taj projekt. Napravili su spisak ekscentričnih bogataša od kojih bi tražili sponzorstvo. Jedan od njih bio je tzv. Stanley Marsh 3 iz Amarilla.
On je pristao tako što je poslao pismo sa sljedećim odgovorom: ''Trebat će mi vremena da se naviknem na ideju ranča Cadillaca. Odgovorit ću vam do prvog aprila. To je toliko nebitan i smiješan prijedlog da mu želim podariti sve svoje vrijeme i pozornost, samo kako bih bezveze odlučio.''
I bijaše ranč.
Marsh ga je zamislio kao ljetnu postavu i planirao ih izvaditi iz zemlje početkom jeseni. No ranč je naglo postao toliko popularan da je jednostavno ostao do danas.
Ranč se sastoji od deset Cadillaca zabijenih ''glavom u pijesak''. Svi potječu iz razdoblja između 1949. i 1963. godine i nijedan nije zadržao ni trunke originalne boje. Razlog leži u činjenici što su autori htjeli stvoriti interaktivne spomenike.
Posjetiotelji mogu i sami ostaviti svoj trag i testirati svoje ulično-umjetničke sposobnosti te sprejati po automobilima. Štoviše, obližnja suvenirnica prodaje sprejeve ako ste zaboravili ponijeti svoje.
Tako su nekad urbano šareni ili ih kalendarski preplave boje Gay Pridea, a nekad ih primjerice netko za Instagram oboji u rozo i okiti cvijećem. Snimateljska ekipa jedne reklame ih je koristila u skroz bijeloj boji, a s vremena na vrijeme auti se zacrne kako bi se stvorilo čisto ''platno'' za nove goste. Čistoća tog platna obično ne traje dulje od 24 sata.
Prednost ovog muzeja je i to što je otvoren 24 sata dnevno, a ulaz je – besplatan.
Kao inspiracija poslužila je dječja knjiga ''The Look of Cars'', koja ih je navela na ovaj mini prikaz evolucije gepeka i stražnjeg dijela automobila.
Inače, Marsh je sudjelovao i u poznatijem projektu Dynamite Museum, prilikom kojeg su ljudi duž ceste postavljali lažne prometne znakove sa izrugujućim natpisima poput ''Još sam živ'' ili ''Cesta još nije završila''.
Cadillac Ranch opjevao je i Bruce Springsteen 1980. godine, a spominje se i u dokumentarnoj knjizi o turneji Sex Pistolsa. Vidjevši automobile, Johnny Rotten je u svom stilu sarkastično frknuo da se radi o ''uzbudljivom djelu''.
Uzbudljivo ili ne, u očima osnivača nostalgičan je pogled u zlatna vremena kad je Cadillac simbolizirao američki san, otvorenu cestu i slobodu.