Postoji ona strana putovanja koju potisnemo po povratku, očarani ljepotama destinacije na kojoj smo bili. Kada pomislimo na Aziju i Afriku, obično je ta strana – promet. Ne govorimo o standardnoj jutarnjoj i podnevnoj gužvi, manjku parkinga i količini automobila u gradu koji uzrokuju probleme od Amerike do Rusije.

Govorimo o zemljama u kojima je zebra ukras na cesti, dvije trake u sekundi postanu četiri, prednost ne postoji, zbroj sati provedenih u autu za vrijeme gužvi prelazi 5 dana godišnje, a prelazak ceste je borba za opstanak. Pa ipak, promet funkcionira – treba samo naučiti kako to rade lokalci.

Put nas vodi na Istok gdje je konkurencija velika, pa ćemo izdvojiti samo nekoliko država, a vama prepuštamo nadopunjavanje liste svojim bajnim avanturama s putovanja. Nemojte da vas ovo spriječi u kupnji avio karata – sigurni smo da će prometna džungla samo pridonijeti šarmu .

1. Indija: „Ako ne pomogne trubljenje, probaj jače trubiti!“

Bengaluru, Mumbai, Pune, New Delhi… Izgleda da je Indija „Top 10 mjesta s najgorim prometom u svijetu“ shvatila kao izazov – čak četiri grada dobila su svoje počasno mjesto na listi.

Tajna uspjeha? Prometno načelo: svatko za sebe. Čak i kad to prouzrokuje apsolutni kaos i zastoj na cesti, nema popuštanja. Kočije, bicikli, motori, kombiji, ulični prodavači, taksisti i stotine pješaka pridonose šarenilu i kakofoniji indijskih ulica, a zamislite još turiste koji stoje ukopani na mjestu i „vlogaju“ cijeli kaos u nevjerici i krave koje odmaraju sa strane.

Google, isprobaj svoj self-driving auto ovdje, pa se čujemo!

2. Filipini: 3 sata od kuće do posla, pa još 3 sata od posla do kuće

Ekipa CNN-a nedavno je ispitivala prolaznike na ulicama Manile o prometu u gradu. Nijedan nije bio iznenađen podatkom da je Manila jedan od najgorih gradova svijeta za sve koji moraju ići na posao autom ili javnim prijevozom.

Eric Martinez kao potvrdu je snimio svoj odlazak na posao: za prijeći 16 kilometara od kuće do ureda trebala su mu čak tri sata! Gužve za autobus, gužve za vlak, gužve u prometu i gužve u samom vlaku. Krenuo je u 6 ujutro i stigao u 9 sati. U komentarima su ga sažalijevali čak i Indijci i Indonežani, a neki su mu predložili da počne pješačiti na posao.

3. Turska: GTA Istanbul

Neka nam se javi onaj tko je imao normalnog taksista u Istanbulu, samo da znamo da postoji. Istina, simpatični su, pustit će vam glazbu, pričati s vama, u autu će vladati narodno veselje... Ali ostaje i to vječno pitanje nad glavom turista: Gleda li on na cestu?

Tri trake na cesti u sekundi postaju četiri ili pet, a razmak između auta se smanjuje na milimetar. Vještine vozača da se provuče kroz najveći zastoj mnogi uspoređuju s igranjem GTA, svjedoci se javljaju s pričama o ukazanju žmigavca, a iskusni kažu da, ako platite dovoljno – možete stići bilo gdje u rekordnom roku. Ne vjerujete? Youtube i „Makas Istanbul“.

4. Tajland: Promet je dobar ako nisi u njemu

Svaki put kada opsujete kolonu do mora, Tajlanđanin padne s motora. Sjetite se da je vaš sezonski izlet u Tajlandu svakodnevica, a pridodajte tome činjenicu da u njihovom prometu sudjeluju i neobični suvozači poput slavne mačke koja sjedi iza vozača motora i kandžicama se pridržava za njegovu majicu.

Gužvama unatoč, promet se ovdje čini ipak malo strukturiraniji nego u susjeda. Tko položi Tajland, može dalje.

5. Šarmantni kaos Egipta: „Imate li novi auto, uživajte dok traje!“

Snimke prometa u Kairu nalikuju na one urnebesne snimke pandi koje teturaju u raznim smjerovima, gaze jedne preko drugih i strovale se na pod kad im je dosta hodanja. Promet je uglavnom reguliran konstantnim trubljenjem, a iako se čini da nitko nema osjećaja za red – taman kad naslutite prometnu nesreću, auti se spretno izmigolje i zaobiđu (uglavnom).

Pretpostavljamo da odrastajući u Egiptu domaći steknu nama nepojmljivu prometnu inteligenciju koja im omogućava opstanak u kaosu kojeg sami proizvode, ali ima nešto i u samopouzdanju: ako plaho stojite sa strane i čekate da netko stane ili ustupi prednost, osuđeni ste na život s one strane ceste. Ali krenete li odlučno i hrabro, te ne pokazujete znakove stajanja – ima nade za vas.

Naravno, odričemo se bilo kakve odgovornosti i prepuštamo vas na milost i nemilost arapskog prometa uz pokoji uzvik „Gledaj kamo ideš, ya khimar!“.

6. Pitanje: Na kojoj strani ceste voziš? - Vijetnam: Da.

Na Youtubeu doslovno postoje instrukcije kako preživjeti promet u Ho Chi Minhu. Pa pogledajmo što kaže.

Prvo upozorenje: ljudi vrlo često ulaze u suprotnu traku, vjerojatno vođeni mišlju da na malom motoru mogu lako manevrirati. Odmah se naviknite na to, bit će vam lakše.

Drugo: prilikom skretanja na križanju sakrijte se iza nekoga tko također skreće i pratite ga. Nemojte glumiti hrabrost, niste dorasli tome.

Treće: vozači motora i skutera često ulaze u pješačku zonu kada gužva na cesti postane previše za podnijeti. Čak i tu postoje oni koji će ići u suprotnom smjeru!

Četvrto: uvijek budite spremni zakočiti. Nakon svega navedenog, zaboravili smo uopće na ideju kočnica, ali postoje i trebate ih koristiti. Može se dogoditi da zapnete između dvaju vozila ili da vam u susret ide nespretni turist koji nije gledao instrukcijski video. Amater…

Video završava snimkom čovjeka u ogromnoj uniformi Miki Mausa koji vozi motor noću i mislimo da je to točka na „i“o vijetnamskom prometu.

Sretno svima koji putuju – samo hrabro!

Najlakši put do novih ideja za putovanja. Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju