Za New York kažu da je najbolji grad na svijetu, grad koji nikada ne spava, grad u koji dođeš ostvariti sve svoje snove i, između ostalog, grad u koji dođeš postati netko drugi. Prvi put sam prije nekoliko dana posjetila New York i ondje sam bila samo tri dana, ali čisto dovoljno da potvrdim barem neki dio navedenog.

Ukratko - New York je grad koji oduzima dah. Svi gledamo u filmovima taj predivni, velebni New York, ali sve dok tamo ne dođeš, ne shvatiš o čemu se točno radi.

U New York sam došla busom iz Montreala, jer smo putovali prvo za Kanadu, a to je bila najjeftinija opcija, s obzirom na to da je rent-a-car cca 850 dolara ako želiš prijeći granicu i eventualno ostaviti auto u drugome gradu. Sam prijevoz je bio kao i svugdje kod nas u Hrvatskoj, ništa previše lošiji, možda čak malo i bolji s obzirom na tip autobusa koji imaju za tu liniju.

Pred sam New York stigli smo kasno navečer, a nakon što prođete tunelom ispod Manhattana i otvori vam se pogled na sve to blještavilo, svjetla i zgrade kojima ne vidite vrh koliko su visoke, dođe vam da i ne idete spavati, nego samo šetate.

New York, SAD - 10 New York, SAD - 10 (Foto: Đurđica Sarjanović)

Pošto je plan bio svega tri dana ostati u New Yorku zbog nastavka putovanja i drugih obaveza, raspored je zaista bio gust i odmah je bilo jasno da ćemo vidjeti "samo" Manhattan.

Prvo što smo riješili bila je SIM kartica, koju smo ubacili u ekstra mobitel, koji nam je služio kao hotspot, jer roaming ove vrste nije nimalo sladak obzirom na cijene. Hotel u kojem smo odsjeli bio je na križanju 8. avenije i 36. ulice, a ono za što sam se posebno iznenadila je odnos ulica i avenija na samom Manhattanu. Grad je doslovno napravljen tako da se ne možeš izgubiti i sve što trebaš je zapamtiti svoju ulicu i sve drugo je vrlo logično.

Do Times Squarea nam je trebalo svega 10-ak minuta, a one silne reklame i svjetla o kojima svi toliko pričaju su još velebniji uživo. Iako je naizgled sve blizu, za šetnju od jednog punkta do drugog ipak treba par minuta zbog gužvi i same udaljenosti. Pošto smo turistički sve razgledavali, nije bilo potrebe za žurbom, a sve se vrlo ležerno dalo razgledati.

Empire State Building je jedna od onih zgrada s početka teksta kojima se doslovno ne vidi vrh, a normalno je možete vidjeti samo iz dovoljne udaljenosti. Nije ni čudo što je jedna od najprepoznatljivijih zgrada u New Yorku, no ni sve ostale na Manhattanu nisu "za baciti".

Bryant Park, smješten inače malo iza Empire State Buildinga i pored poznate njujorške knjižnice, odmah se pokazao kao savršeno mjesto za opuštanje, a sudeći po viđenom, nismo jedini koji su tako procijenili. Savršena mala oaza u centru Manhattana za osvježiti se, a dosta ljudi ondje dolazi čitati, ispijati kavu ili jednostavno odmoriti.

Nakon prvog dijela šetnje krenuli smo pogledati Chelsea Market u donjem dijelu Manhattana, a radi se o kompleksu poznatom diljem svijeta zbog ponude, ali i samog "muvinga" ljudi. High Line, tj. put od preko 2 kilometra koji je prepun zelenila i nalazi se iznad same ulice, zaista je nešto što vrijedi pogledati. Nismo se previše tamo zadržavali, a sljedeća postaja su nam bile zgrade poznate po serijama.

Jedan od najpoznatijih televizijskih ulaza iz New Yorka je svakako onaj u zgradu Carrie Bradshaw iz serije "Seks i grad", a vlasnici iste su se dobro pobrinuli da im ljudi ne ulaze i ometaju ih. Jasno je označeno da se radi o privatnom posjedu, a samo nekoliko ulica dalje nalazi se još jedan poznati eksterijer.

Zgrada koja je korištena kao kulisa za stan ekipe iz "Prijatelja" također je jedan od poznatih punktova, samo vjerujem da se mnogi razočaraju da kafić "Central Perk" postoji samo u seriji, dok je u realnosti potpuno druga priča.

Nakon tisuća odrađenih koraka samo do ranog popodneva došli smo u SoHo, kvart prepun preslatkih malih dućana, kafića te uličnih sajmova. Ondje smo se stali i rashladiti u jednom od kafića prije nego što smo nastavili dalje do poslovne zone, tj. World Trade Centrea i Wall Streeta.

Na mjestu "blizanaca" napravljen je memorijal žrtvama terorističkih napada 11. rujna 2001. godine, a Ground Zero je ogroman kompleks vrijedan za posjetiti. Imena žrtava ispisana su sa strane velikih fontani koje su postavljene na mjestu gdje su nekoć bile poznate zgrade stradale prije 21 godine. Upravo taj dio jedna je od najpoznatijih poslovnih četvrti na svijetu, a nedaleko WTC-a nalazi se i slavni Wall street.

New York, SAD - 16 New York, SAD - 16 (Foto: Đurđica Sarjanović)

Nakon šetnje tim kompleksom otišli smo na trajekt za Staten Island, inače najbolja besplatna opcija za vidjeti Kip slobode ako ne želite doći baš na otočić kraj samoga kipa. Vožnja u jednom smjeru traje oko 20 minuta, a s trajekta se pruža i sjajan pogled na cijeli Manhattan koji također vrijedi vidjeti. Nekih pola sata čekanja na Staten Islandu (nismo otišli dalje od trajektne luke) te povratak na Manhattan i nastavak obilaska samog New Yorka slijedilo je nakon.

Već kad smo bili u tom dijelu grada otišli smo prijeći i slavni most za Brooklyn, a zalazak sunca s mosta nije loše pogledati. Iz Brooklyna smo, već umorni od cjelodnevnog hodanja, metroom otišli natrag, a cijena jednosmjerne karte je tri dolara, što obzirom na sve ostale cijene i nije loše. Petlja metroa je vrlo jasno naznačena, ali uz pomoć dobrog prijatelja Googlea i njegovih karti nigdje se u svijetu ne možete izgubiti.

Po povratku blizu hotela prošvrljali smo još malo po gradu pa smo za kraj dana sjeli u jedan od sjajnih barova na vrhu zgrade, s koje se pruža odličan pogled na New York. Jedino u cijeloj priči nije bilo sjajno to što klima-uređaje "prže" i na otvorenom pa je osjećaj bio kao da usred zime sjediš na vrhu zgrade.

Drugi dan je bio nešto ležerniji, a krenuli smo s posjetom zgradi One Vanderbilt zbog panorame samoga grada. Ulaz u zgradu je pored poznatog Grand Central Stationa, a za vrhunski pogled se bome i vrhunski plaća. Ulaznica za 91. kat je 40 dolara, dok je za one hrabrije 17 dodatnih katova 20 dodatnih dolara.

Pogled s vrha, pogotovo po lijepom vremenu na kakvo smo mi naišli, jedan je od posebnih doživljaja u New Yorku. Mada iskreno, nisam očekivala da će na 91. katu biti prozirni podovi te sam dobila laganu fobiju od visine. Sam dojam da si toliko visoko i da šetaš nebu pod oblake je malo zastrašujuć, ali kava na toj visini s takvim pogledom se svakako isplati. Sam lift do 91. kata je toliko brz da sam imala osjećaj da smo samo par katova prošli, no na sve su mislili, pa tako i na samu atmosferu i zvukove u liftu, zbog kojih imaš osjećaj kao da si u filmu.

Nakon što smo se spustili posjetili smo Grand Central Station, Rockefeller Centre, Trumpov toranj, dućane na Petoj aveniji te smo stigli do Central parka.

Central Park je inače puno, puno veći od onoga što sam mislila prije nego što smo došli tamo, a i prepun je sadržaja. Prostire se na 315 hektara i ako je za vjerovati internetu, najsnimanija je lokacija na svijetu, misleći na filmove i serije. Većinu samoga parka također znamo ih svih filmova, ali je jako fora vidjeti sve uživo. Upper East Side te muzej Metropolitan bile su sljedeće lokacije, a šetnja koja je trajala pola dana završila je kraj poznate koncertne dvorane Carnegie Hall. Piće i minglanje po Times Squareu navečer te obilazak još pokojeg zanimljivog mjesta dan kasnije zapravo su zaokružili boravak u New Yorku.

Čitav grad je pravi doživljaj, puno je živahniji nego što sam očekivala, a ono što mu je zaista poseban epitet - stvarno je veleban u svakom smislu te riječi. Svaka ulica odraz je najniže i najviše klase u New Yorku, kontrast života je valjda ondje najvidljiviji, a sveukupni doživljaj je neprocjenjiv. Ono što posebno valja napomenuti za kraj je i činjenica da je za naš standard New York ipak previše skup grad. Smještaj se može pronaći po razumnoj cijeni, no ako želiš vidjeti sve ono što zamisliš, par stotina dolara u tri dana ti možda neće biti ni dovoljno.

New York, SAD - 9 New York, SAD - 9 (Foto: Đurđica Sarjanović)

Super je stvar što se svugdje može platiti karticom, što puno više preferiraju nego gotovinu, no kad sve to preračunaš u kune neugodno se iznenadiš. Kao i svugdje u Sjevernoj (ali i Južnoj) Americi, za bilo koji punjač nezaobilazan je adapter za utikače koji su drugačiji nego europski, a za lakše baratanje s novcem preporučljivo je dolare promijeniti još u Hrvatskoj.

Viza za SAD više nije potrebna, no ne zaboravite da je potrebno ispuniti ESTA aplikaciju putem interneta jer će vas to pitati na granici. Također, SAD je ukinuo striktna pravila vezana za koronavirus, no Covid potvrda je također potrebna i detaljno se provjerava. Za sve pušače na kraju samo info, opskrbite se u Hrvatskoj jer ne želite vidjeti cijene cigareta u SAD-u. Zabranjeno je pušenje na otvorenom i zatvorenom, no nisu toliko previše striktni na ulicama. Sljedeći posjet New Yorku svakako će trajati više od tri dana, ali ovu avanturu definitivno još dugo neću zaboraviti.

Sedam savjeta koje treba pročitati svaki turist prije odlaska u New York New York - 4 New York +0 New York, Manhattan