Ljubitelji kafića jedva su dočekali prvi dan ožujka. Svima kojima su falile jutarnje kave u kvartovskim kafićima ili večernja druženja uz koktele na poznatim mjestima taj su dan proslavili odlaskom na terasu omiljenog kafića. No tom su se trenutku posebno veselili vlasnici ugostiteljskih objekata i svi njihovi zaposlenici.
Zanimalo nas je kako oni danas gledaju na cijelu situaciju i čemu se nadaju. O tome smo razgovarali s voditeljima i vlasnicima četiri zagrebačka kafića.

''Posljednjih godinu i malo više dana bilo je uistinu izazovno i mislimo da je nama caffe-barovima tijekom pandemije bilo nekako najteže preživjeti jer do nekog trenutka nismo smjeli prodavati ni pića za van, što su primjerice smjeli restorani i slastičarnice. Čim smo smjeli otvoriti svoju djelatnost, to smo i učinili i bili smo sretni zbog toga'', rekao nam je Saša Žerajić, vlasnik Programa, razigranog kafića iz Martićeve koji je poznat po svom uređenju i redovitom mijenjanju ambijenta. Upravo su zbog toga, ali i zbog svoje ponude prepoznati među Zagrepčanima.



''Kao nikada do sada tijekom pandemije bilo je vidljivo koliko su ljudima važni socijalizacija i međusobno povezivanje. Ponuditi lokalnoj zajednici ugodno i skladno mjesto za okupljanje i druženje prekrasna je stvar. Uvijek znamo reći da je posao nas ugostitelja ljude ugostiti, mi se to trudimo činiti najbolje što možemo, to je naš način njihova usrećivanja'', kazao je Saša, uz napomenu da je uvijek ljepše krenuti od prednosti i lijepih stvari.

Zadržavanje zaposlenika i problem pronalaska novih

''Kao glavni problem u našem poslovanju izdvojili bismo nedostatak radne snage, mladih, motiviranih i predanih kadrova. Mislimo da su uzrok tomu slabi materijalni uvjeti, troškovi poslovanja u ugostiteljstvu uistinu su veliki i to često onemogućava ponuditi dodatne bolje materijalne uvjete zaposlenicima'', nastavio je Saša o izazovima s kojima se suočavao i prije pandemije te objasnio da mu je tijekom cijelog perioda zatvorenosti i poluotvorenosti bilo važno zadržati zaposlenike i osigurati im materijalne uvjete kakve su imali i ranije.

Nedostatak kvalitetne radne snage problem je i vlasniku kafića No me interesa Ivanu Valenti. ''Najveći problem, mimo pandemije, s kojim sam se dosad susreo, i to odmah pri samom početku, jest nedostatak radne snage. Pronaći pouzdanog i kvalitetnog konobara s voljom za radom i za mene je bilo gotovo nemoguće. S obzirom na to da sam relativno novopečen ugostitelj te sam svoj objekt otvorio otprilike nekih mjesec dana prije prvog slučaja COVID zaražene osobe u Zagrebu, većina je mojih poslovnih izazova otad usko povezana s pandemijom. Nakon što sam mjesecima radio na pripremanju objekta za otvorenje, od rješavanja administracije do kompletne renovacije prostora i spreman sam započeti s radom i vraćanjem uloženog, odjednom dolazimo do pandemije i zaustavljanja svega.''



Novouređeni Ivanov kafić na Trešnjevci zanimljiva imena No me interesa prolaznike privlači svojim uređenjem u kojem prevladava ugodna zelena boja i velikom ponudom pića. Ivan se uspio oduprijeti krizi iako priznaje da mu je jedan od najvećih izazova zadržati i isplatiti konobare kada se tek trudi pokriti uloženo i započeti s ostvarivanjem profita.

Svoje iskustvo s nama je podijelio još jedan kafić s Trešnjevke. Caffe-bar Dvorište lokal je u mirnom dijelu Trešnjevke i kao druga poslovna jedinica nastavak je tridesetogodišnjeg obiteljskog ugostiteljskog poslovanja. Otvaranje tog lokala prije nešto više od godinu i pol bio je, kako kažu, poslovna “kruna“ dotadašnjem iskustvu i poznavanju struke.

''Topao kafić, veliko zeleno dvorište, bogat izbor piva i rakija, prioritet na kavi, sve to dovelo nam je u kratkom vremenu kvalitetne goste koji su znali cijeniti dušu koju si dao prostoru. Sve smo začinili vikendom prepustivši prostor mladim neafirmiranim glazbenicima, lokalnoj stand-up sceni, književnim večerima i pub-kvizovima. Polako se ostvarivao san koji si uživao živjeti i raditi. No život se okrenuo naglavačke'', prisjeća se Andrea Puškadija.



Ponuda za van i proširenje terase ili privremeno zatvaranje

Pred velikim izazovom našao se Botaničar, kafić-galerija na Marulićevu trgu koji se ponosi toplom atmosferom, prekrasnim biljem i umjetninama. On je osim pandemije osjetio i posljedice potresa.
''Nažalost, uz pandemiju imali smo i probleme sa sanacijom zgrade nakon potresa, ali utjeha je da ćemo tijekom ove godine imati sigurniju i ljepšu zgradu. Što se tiče pandemije, morali smo cijelu zimu zatvoriti lokal jer kako smo registrirani kao caffe-bar, nije nam bilo dopušteno da radimo dostave ni piće za van'', objašnjava voditelj Ivica Ivčević te dodaje: ''Nakon što su se u proljeće ublažile mjere za naš sektor, krenuli smo cijelom ponudom za van. S obzirom na zabranu za rad u unutarnjem dijelu i obnovu zgrade uspjeli smo ishoditi proširenje terase na jednom dijelu Marulićeva trga. Taj nam je potez omogućio da se koliko-toliko vratimo u život, a gosti su ga sjajno prihvatili. Ono što ostaje kao konstantni problem su vremenske (ne)prilike koje nam nameću ritam rada otkad smo ponovo otvorili.''

U krizi je priliku za povećanje terase iskoristio i vlasnik kafića No me interesa: ''Nisam imao drugog izbora nego se prilagoditi novonastaloj situaciji i napraviti što se napraviti da kako bih uspješno pokrenuo posao. U ponudu smo uveli kavu za van, makar nam većina ljudi obično dolazi u kafić sjesti, pročitati novine i uživati u prvoj jutarnjoj kavi, a kada je donesena Odluka o mjerama za ublažavanje negativnih posljedica COVID-a, proširili smo i terasu.''



No nisu svi vlasnici bili te sreće, tome svjedoči primjer kafića Dvorište. ''Kavu za van nismo imali jer se nije isplatilo, nismo na prometnom mjestu, ne blještiš, a i proširenje terase nije bilo moguće. Dva su nam radnika otišla jer nisu mogla živjeti sa 4000 kuna potpora. Najveći izazov bilo nam je otvorenje u trećem mjesecu ove godine kada smo ostali bez spomenutih potpora zbog nelogičnosti odluke da nam se poslovanje uspoređuje s trećim mjesecom 2019. kada je poslovao samo jedan lokal sa sadašnjim stanjem kada radimo na dvije lokacije i imamo dvostruko zaposlenih'', objašnjava Andrea Puškadija.

Prevelika davanja jedan su od glavnih problema ugostiteljskih objekata

Veliki problem ugostiteljskim objektima predstavlja i PDV. ''Naša je struka među najpogođenijima u ovom vremenu pandemije i mislimo da bi država to trebala prepoznati i podržati nas smanjenjem PDV-a kako bismo se što prije oporavili. Također, državne i gradske institucije trebale bi poraditi na smanjenju administracije te ubrzanju procesa odobravanja raznih dozvola i slično'', kazao je vlasnik Programa.

''Problem u djelatnosti su prevelika porezna i parafiskalna davanja. Pozitivno je što se ukinuo porez na potrošnju, dodatni porez koji su plaćali samo ugostitelji. Ako vlada u slijedećim mjesecima ne vrati PDV na 13 posto, slijedi nam nepopularna mjera dizanja cijena jer svakodnevni troškovi rastu'', dodala je suvlasnica kafića Dvorište te se još jednom kratko osvrnula na cijelu situaciju: ''Preživjeli smo nekako, počinjemo ispočetka, prilagođavamo se svako malo novim odlukama, svjesni dvostrukih mjerila, nesuvislih odluka dragih nam političara.''



Iz potrebe za digitalizacijom poslovanja u vrijeme pandemije dogodilo se nešto pozitivno

''I u lošim vremenima rađaju se dobre ideje, otvaraju se vrata promjenama i novom rastu. Tako je pandemija, primjerice, donijela dodatnu digitalizaciju svih sustava i time ubrzala neke procese. To nam je pomoglo u radu i komuniciranju s raznim državnim i gradskim institucijama i nadamo se da će se to nastaviti i dalje razvijati jer prostora za daljnji napredak još itekako ima. U našoj djelatnosti zanimljiva su novost digitalni cjenici koji su itekako pridonijeli prilagodbi ovim vremenima'', kazao je Saša Žerajić, vlasnik Programa.

Digitalne cjenike koriste i u Botaničaru. ''Pozdravljamo svako moguće ubrzanje i pojednostavljenje poslovanja. I sami radimo na digitalizaciji i povezivanju svih sustava koji su potrebni za funkcioniranje bara kako bismo si olakšali poslovanje i kontrolu poslovanja. Jedan od koraka koji smo poduzeli jesu i digitalni cjenici, za koje mislimo da su budućnost, a donekle i sadašnjost ugostiteljstva. Daju mnogo veću slobodu u prezentaciji ponude, a trenutačno i gostima daju veću sigurnost s obzirom na situaciju pandemije'', kazao je Ivica.



Daljnjem napretku digitalizacije nada se većina vlasnika ugostiteljskih objekata jer to smanjuje vrijeme administracije i ostavlja prostora za druge stvari. Kako bi si olakšali poslovanje i elektronsko slanje računa, tako su za svoj kafić Dvorište vlasnici digitalizirali poslovanje poslovnim programom koji ubrzava i povezuje robno i materijalno poslovanje.

''Od samog početka realizacije poslovanja znao sam da želim i sebi i svojim zaposlenicima radni dan učiniti što učinkovitijim, ali i jednostavnijim, tako da se nitko ne mora baviti nepotrebnom administracijom i gubiti vrijeme na stvari koje mogu biti riješene u doslovno dva klika'', kazao je vlasnik kafića No me interesa, koji je u svoje poslovanje uveo i mobilnu blagajnu: ''Meni to znatno olakšava posao i zapravo mi omogućuje da u svakom trenutku znam sve što se u objektu događa čak i kada fizički nisam tamo prisutan. Sve što mi je potrebno imam na jednom mjestu – u mobilnoj aplikaciji, i uvijek mogu pogledati dnevni promet i stanje u lokalu. I mojim je zaposlenicima radni dan puno jednostavniji s takvom blagajnom, sve je brže i učinkovitije, pa su i gosti uvijek zadovoljni.''

Što još očekuje u vidu digitalizacije poslovanja, rekao nam je Ivica Ivčević iz Botaničara: ''Svakako unaprjeđenje i digitalizaciju državnih i gradskih administrativnih sustava. Ishođenje dozvola kod nas je mukotrpan i predug proces. Trenutno bi pomoglo i kreiranje bržih i privremenih preregistracija objekata kako bi se mogli prilagoditi propisanim mjerama i stvoriti dodatnu vrijednost, a ne samo čekati pomoć od države jer im je zabranjen rad. Postojeći sustavi i propisi ne poznaju privremene i izvanredne situacije, dok se mi s njima nosimo već duže od godinu dana.''

Europsko prvenstvo u nogometu

U tijeku je Europsko prvenstvo u nogometu pa nas je zanimalo kako su ga dočekali vlasnici kafića.

''Nastavili smo se pridržavati epidemioloških mjera i uputa Nacionalnog stožera civilne zaštite. Europsko prvenstvo u nogometu važno je sportsko, pa i društveno pitanje, nadamo se da će za nas proći izvrsno, a mi svoje goste očekujemo u uobičajenom ugođaju prepunom dobre energije i osmijeha'', kazao je vlasnik Programa.



Kafić Dvorište je inače poznato navijačko mjesto na Trešnjevci iz kojeg se često čuju uzvici za vrijeme nogometnih utakmica, a otkrili su nam što su još pripremili. ''Nakon zadnjeg otvaranja shvatili smo da ljudi otvorenije razmišljaju, imaju intenzivniju potrebu za socijalizacijom i druženjima, što je prva pokazala pub-kviz scena. Trenutačno imamo jedan od najjačih kvizova u Zagrebu s redovitih 17 ekipa i još nekoliko njih na čekanju. S početkom EP-a kvizovi su se nastavili s više sportskom tematikom, a utakmice se prate na tri velika ekrana na terasama lokala'', kazala je Andrea.

I vlasnik kafića No me interesa je prilagodio ponudu. ''Svakim se danom nadamo da će mjere uskoro popustiti i život se vratiti u normalu. Pripremili smo akcije i sniženja na pojedina pića, neizostavno je i prikazivanje utakmica na terasi, konstantno razmišljamo o nekim nagradnim igrama i sličnim atrakcijama kako bi sve skupa bilo još zabavnije i ugodnije.''

Za razliku od njih, Botaničar je odabrao drugi smjer. ''Poslovanje smo organizirali tako da Botaničar bude oaza odmora od nogometa. Sportska događanja nisu nikad pretjerano bila u fokusu Botaničara'', kazao je kroz smijeh Ivica.

 

Nova StudioSadržaj je napravljen u produkciji Nova Studija, native tima Nove TV, u suradnji s partnerom A1 Hrvatska po najvišim profesionalnim standardima.

Najlakši put do novih ideja za putovanja. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju