Obnovljen i svježe obojan, kultni 15 metara visoki natpis "Hollywood" u Griffith Parku, u planinama iznad Los Angelesa, slavi svoj 100. rođendan. Nakon prigodnih događanja tijekom cijele godine i objave velikih planova za obožavanu atrakciju, glavni tulum održat će se u prosincu na Hollywood Boulevardu.

Iako se ne zna točan datum kada je postavljen, uvečer 8. prosinca 1923. godine ogroman natpis od trinaest petnaestmetarskih slova prvi je put zasvijetlio, i to u fazama: "Holly" pa " Wood” pa “Land”, a onda i cijeli "Hollywoodland".

Trebao je biti tek obična svjetleća reklama za prodaju nekretnina u novoj gradskoj četvrti i nakon godinu i pol dana biti razmontiran. Ipak, iako su ga i voljeli i mrzili, još uvijek stoji. Davno je postao nezamjenjiv detalj s razglednica i iz filmova, simbol čitavog jednog svijeta i industrije i kult(ur)na atrakcija Los Angelesa.

Postavljen je tijekom 1923. kao velika svjetleća reklama za stambeni kompleks koji se gradio podno njega u Hollywood Hillsu. Imao je četiri slova više nego ovaj koji danas poznajemo jer je na njemu pisalo ime nove četvrti – Hollywoodland.

Prvi novinski napisi o "električnom" natpisu, koji je, naime, bio "pojačan" s 4000 žarulja koje su ga osvjetljavale noću, pojavili su se u prosincu 1923. Prvo se palilo prvih pet slova "Holly", potom "Wood" pa "Land". Ovaj dotada neviđeni efekt bio je pravo čudo jer ništa slično u tadašnjem svijetu nije postojalo: Vegas se počeo graditi tek dva desetljeća kasnije.

Godine 1932. mlada glumica Peg Entwistle, koju su tabloidi prozvali "The Hollywood Sign Girl", bacila se u smrt s 15 metara visokog slova "h" i postala tragično i trajno nadahnuće za rasprave o privlačnostima i opasnostima Hollywooda. Natpis je postao omražen, a do početka 1940-ih i sasvim oronuo, a i odavno već nije svijetlio jer je to bilo preskupo, da bi na kraju desetljeća ipak bilo odlučeno da se obnovi, ali bez zadnja četiri slova, i postane - reklama za Hollywood.

Natpis je 1973. godine proglašen kulturno-povijesnim spomenikom Los Angelesa, ali usprkos tome i dalje ga nisu baš održavali, pa kada se prvo slovo srušilo i ostao je "Ollywood" rugali su mu se da je progovorio "cockney" dijalektom.

Kasnije su se vrh slova „d“ i cijelo treće "o" spektakularno otkotrljali niz planinu Lee, a drugo „l“ zapalio je neki piroman. Krajem 1970-ih spasio ga je tata Playboya Hugh Hefner. Priredio je "prodajnu zabavu" u svojoj poznatoj vili, a kupci su bili slavne osobe ili tvrtke, između ostalih Alice Cooper i Warner Bros. Iznos od oko 27 tisuća dolara po slovu bio je dovoljan za potpunu restauraciju.

Tehnološki napredan grad u kojem je otkrivena velika jama smrti u koju su ljudi ulazili "dobrovoljno" Ur - 6 Ur - 5 Ur - 1 +2 Ur - 3

Stari je natpis srušen, a tri mjeseca kasnije postavljen je novi. Izrađen od čelika, na čeličnim stupovima i čvrstom betonskom temelju, bio je neusporedivo izdržljiviji od onog starog, napravljenog od drveta i lima. Ali novi problem nastao je 2010. kada se prodavalo zemljište u Griffith Parku na kojem natpis stoji - grad Los Angeles nije imao novca za kupnju, pa je Hefner - opet - priskočio u pomoć.

Iako je natpis bez sumnje postao simbol Los Angelesa i Hollywooda, i sam je izgradio uspješnu filmsku karijeru – uz česta pojavljivanja u kadru, uništen je barem osam puta, kao npr. u Supermanu ili Danu poslije sutra. Zaklada koja njime upravlja zato čak traži da ima vlastitu zvijezdu na Hollywoodskoj stazi slavnih.

Ista zaklada, Hollywood Sign Trust, o stotom je rođendanu natpisa najavila izgradnju centra za posjetitelje s predavaonicama, kinom, muzejom, suvenirnicom i WC-ima. Posljednje je vjerojatno istaknuto zbog napetih odnosa sa susjedima. Obožavanoj atrakciji, naime, prilazilo se kroz stambene četvrti, pa su stanari čak natjerali IT tvrtke da promijene navigacijske upute, a oko samog natpisa ne postoje nikakvi sadržaji za gomilu posjetitelja koji dolaze u planine Santa Monice. Jedini dozvoljeni pristup znaku zapravo je onaj planinarskom stazom, a turistički vodiči rado će preporučiti više mjesta u gradu s kojih se natpis dobro vidi, a do njih je jednostavnije stići.

 

Najlakši put do novih ideja za putovanja. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju