Galerija
Wright Flyer
Orville i Wilbur Wright, braća s američkog srednjeg zapada, začetnici su zrakoplovstva. Poznati su po tome što su konstruirali prvi praktično upotrebljivi motorni zrakoplov u povijesti. Obojica su radili u industriji bicikala i uočili su sličnosti između dizajna bicikla i zrakoplova, poput potrebe za ravnotežom te čvrstom, laganom konstrukcijom. Od 1900. u blizini Kitty Hawka izvodili su pokuse sa zračnim jedrilicama, a od 1903. i s motornim zrakoplovom Wright Flyer I.
Bio je to dvokrilac kojemu su krila bila od smreke i jasena pritegnutih žicama, preko kojih su razapeli fino tkano muslinsko platno. Zrakoplov je pogonio benzinski motor s oko 9 kW snage. Pilot je njime upravljao ležeći na donjem krilu, a naginjanjem i pritezanjem komandi zakretao je kormilo, elevator te rubove krila. Tim zrakoplovom uspjeli su 17. 12. 1903. uzletjeti, te prevaliti 53 metra. Taj je povijesni let trajao 12 sekundi, a oduševljena braća izvela su još tri leta istoga dana.
Enola Gay
Enola Gay bila je prvi zrakoplov u povijesti koji je ispustio atomsku bombu. Radi se o bombarderu Boeing B-29, kojeg je pilot Paul Tibbets nazvao po svojoj majci. Avion je pripadao Zračnim snagama američke vojske, a bio je u službi od 8. svibnja 1945. do 24. srpnja 1946. Enola Gay je 6. kolovoza 1945. bacila bombu tešku pet tona na japanski grad Hirošimu, pri čemu je poginulo do 100.000 ljudi, uz nezapamćena razaranja.
Learjet 23
Learjet 23 bio je prvi masovno proizveden poslovni zrakoplov. Razvio ga je Amerikanac Bill Lear 1964. godine kada se otvorilo tržište za privatne zrakoplove namijenjene poslovnim ljudima. Ovaj dvomotorni avion mogao je prevoziti osam putnika i dva člana posade, postizati brzinu do 900 km/h i prelaziti 2,950 km.
Tijekom dvije godine proizvodnje izrađena su ukupno 104 zrakoplova Learjet 23. Od 1990. Learjet je podružnica kanadske tvrtke Bombardier, a i dalje prednjači u industriji, s modelima poput Learjet 60 XR.
Concorde
Legendarni Concorde prvi je put poletio 1969. godine, a u redovni promet ušao 1976. u flotama British Airwaysa i Air Francea. Ovaj putnički avion na turbo mlazni pogon mogao je letjeti dvostruko brže od zvuka i putovati dvostruko brže od standardnih putničkih zrakoplova. Letio je uglavnom između londonskog Heathrowa i pariškog Charles de Gaullea prema JFK aerodromu u New Yorku.
Concorde je nudio jedinstveno, luksuzno iskustvo za putnike koji su ga mogli priuštiti. Nesreća 2000. godine, u kojoj je poginulo svih 109 putnika na letu Air Francea 4590, dovela je do pada potražnje za letovima tim zrakoplovom. Zajedno s visokim operativnim troškovima i posljedicama terorističkih napada 11. rujna, to je dovelo do povlačenja Concordea iz upotrebe 2003. godine. Ukupno je izrađeno samo 20 primjeraka.
Tu slijeću avioni? Pista na rubu ovog otoka duga je svega 400 metara
Boeing 747
Ovaj američki putnički i teretni avion bio je prvi širokotrupni zrakoplov koji je ikada proizveden. Prvi let Boeing 747 odradio je 9. veljače 1969., a u komercijalni promet ušao je 1970.
Verzija 747-400, najpopularnija putnička varijanta, mogla je prevoziti do 416 putnika u tri klase. Prepoznatljiv po izbočenoj gornjoj palubi, ovaj zrakoplov pojavljivao se u više od 300 filmova, poput Umri muški, a pamtit će se i kao Air Force One, osobni zrakoplov američkog predsjednika.
Rutan Voyager
Ovaj legendarni zrakoplov dizajniran je za let oko svijeta bez zaustavljanja i s jednim točenjem goriva. Dizajnirao ga je Burt Rutan, a ukupna težina konstrukcije i motora bila je 1,020 kg. Međutim, pri polasku težio je čak 4,397 kg zbog ogromne količine goriva.
Pilotirali su Dick Rutan i pilotkinja Jeana Yeager, koji su planirali izmjenjivati smjene svakih nekoliko sati. No, zbog izazova u upravljanju avionom pri punom opterećenju, Rutan je navodno upravljao letjelicom sam tijekom prva tri dana. Putovanje je uspješno završeno nakon devet dana, između 14. i 23. prosinca 1986.
Antonov An-225 Mriya
Najveći civilni teretni zrakoplov na svijetu, Antonov An-225 Mriya, jedini je zrakoplov s šest turboventilatorskih motora. Može prevesti do 250 tona tereta na kratkim i srednjim rutama — što odgovara težini od 62 slona ili više od 100 Range Rover vozila. Godine 2016. tvrtka ACS unajmila je An-225 za prijevoz najtežeg tereta ikad prevezenog zrakom na američkom kontinentu.
Novi kviz općeg znanja: Samo je jedan način da saznate je li težak