Kad je prije nekoliko godina biolog Andrej Jaklin u jednom od svojih „morskih ureda“ Pulskog zaljeva proučavao invazivne vrste unesene u Jadran preko balastnih voda, pronašao je i vrstu koja ne pripada tom staništu. Roneći za uzorke u Štinjanskoj vali, na otprilike 30 metara od obale i 10 metara dubine, učinilo mu se da vidi nešto neobično, prizor koji kao da se nazire kroz gustu maglu.
Nakon što se približio – imao je što i vidjeti: kamion parkiran na morskom dnu koji gleda prema Puli. Kako nam priča Andrej Jaklin, doktor znanosti i viši znanstveni suradnik u Centru za istraživanje mora rovinjskog Instituta Ruđer Bošković, kamion je bio relativno nov, zbog čega i nije mogao biti ravnodušan oko toga kakav će ga prizor dočekati u kabini.
„Kad sam vidio da unutra nema nikoga, odahnuo sam. Bicikli ili motorini nisu tako rijedak prizor na morskom dnu. Vidio sam i potopljene barke, ali kamion je bio iznenađenje“ prisjeća se Jaklin, koji je prije koji mjesec provjerio je li kamion i dalje na istom mjestu te ga i snimio. Roneći na dah, društvo mu je pravio i Miro Vitas, partner u podvodnom ribolovu.
Informacija o nalazu doprla je do Romea Ibriševića, hrvatskog lovca na olupine i predsjednika udruge Zelene stope.
„Kamion 'parkiran' u moru Istre, pred vratima Nacionalnog parka Brijuni, pljuska je zdravom razumu zemlji čija himna počinje riječima 'Lijepa naša domovino'. Šaka u glavu te iste majčice zemlje je hrvatski pravilnik o zbrinjavanju otpadnih vozila Fonda za zaštitu okoliša u kojem se ni kamioni ni autobusi uopće ne spominju.
Uključuju tek vozila kategorije N - cestovna vozila koje služe za prijevoz tereta i koja imaju najmanje 4 ili 3 kotača i najveću dopuštenu masu veću od jedne tone, kao i kategorija N1, gdje ta motorna vozila za prijevoz tereta imaju najveću dopuštenu masu ne veću od 3,5 tona. A još je Einstein govorio da su svemir i ljudska glupost beskonačni, samo za ovo prvo genijalac nije bio baš siguran“, kaže Romeo Ibrišević.
Akciju „Očistimo Hrvatsku od auto olupina - powered by Renault“ već 17 godina provode zajedničkim snagama Zelene stope, Renault i tvrtka CIOS, a do sada su iz nacionalnih parkova i parkova prirode u Hrvatskoj uklonili više od 16.000 „krntija“. Svoj red čeka i kamion iz Štinjanske vale, koji Romeo Ibrišević uz pomoć Andreja Jaklina planira izvući čim to temperature dopuste.
Osim kamiona, čije su pulske registracije u međuvremenu netragom otplovile, naišli su i na izvrnutu barku te automobil, udružene u groblje starudije. Vlasnik kamiona nije pronađen pa tako nije ni dobio priliku odgovarati za posljedice koje neodgovorno postupanje s otpadom ima za ekosustav.
Osim samog vizualnog doživljaja, štetu čini ulje iz motora, gorivo, kao i olovo i kiselina iz akumulatora.
„Provjereni podatak za one koji to žele znati - tona otpadnog motornog ulja u vodi po svom štetnom djelovanju odgovara količini otpadnog materijala koji stvara grad od 40.000 stanovnika“, upozorava Romeo.