Londonski znak za podzemnu željeznicu - Underground, poznat kao "roundel", simbol je grada i jedan od najprepoznatljivijih dizajna na svijetu. Kako cijelog života radim u marketingu, uvijek me intrigiraju vizualni identiteti koji postaju više od logotipa – oni koji prerastu u ikone. Upravo zbog toga zanimalo me kako i zašto je taj jednostavni crveni krug s plavom trakom postao sinonim za London, simbol koji nije samo praktičan pokazatelj stanica metroa, već i važan dio britanske kulture i dizajnerskog nasljeđa.

Priča o “roundelu” započinje krajem 19. i početkom 20. stoljeća, kada je London bio na vrhuncu industrijskog razvoja, a gradski prijevoz doživljavao je velike promjene. Londonski sustav metroa, koji je započeo s radom 1863. godine, brzo je rastao i postajao sve složeniji. Razne privatne željezničke tvrtke upravljale su različitim linijama, što je dovelo do zbrke u oznakama stanica i signalizaciji.

London Underground - 2 London Underground - 2 (Foto: Saša Vugrinec)

Prvi znak londonskog podzemlja, koji je na kraju evoluirao u "roundel", uveden je 1908. godine. Tvrtka London General Omnibus Company koristila je sličan crveni krug kao svoj logotip, a željezničke linije usvojile su taj dizajn kako bi stvorile jasan i prepoznatljiv simbol koji bi putnicima olakšao pronalazak stanica.

Zašto baš crveni krug i plava traka?

Crveni krug s plavom horizontalnom trakom bio je praktičan i estetski izbor. U urbanom okruženju poput Londona, gdje su ulice bile pretrpane reklamama, trgovinama i raznim obavijestima, trebala je jasna i lako uočljiva oznaka.

Crvena boja odabrana je zbog svoje vidljivosti i asocijacije na upozorenje i važnost, dok je plava traka simbolizirala stabilnost i smirenost. Osim toga, horizontalna traka omogućila je jednostavno dodavanje naziva stanice, što je povećalo funkcionalnost znaka. Dizajn je bio toliko učinkovit da je postao osnovni element vizualnog identiteta londonskog "podzemlja", ali to nije bilo jedino što ga je učinilo posebnim.

Jedan od ključnih trenutaka u povijesti "roundela" bio je angažman Edwarda Johnstona, uglednog tipografa, 1913. godine. Johnston je dobio zadatak stvoriti jedinstvenu i prepoznatljivu tipografiju za londonski metro. Rezultat je bilo Johnston Sans, font koji se koristi i danas.

Johnstonova tipografija savršeno je odgovarala estetskim i praktičnim potrebama metroa. Njegova čistoća i čitljivost osigurali su da su nazivi stanica i obavijesti lako čitljivi čak i u uvjetima slabijeg osvjetljenja. Upravo taj font, zajedno s "roundelom", stvorio je prepoznatljiv vizualni jezik koji je postao sinonim za londonski podzemni sustav.

Roundel kao simbol Londona

Kako je vrijeme prolazilo, "roundel" se počeo širiti izvan stanica podzemne željeznice. Postao je univerzalni simbol londonskog javnog prijevoza, koji se prvo koristio na autobusima, tramvajima, a kasnije i na liniji Docklands Light Railway (DLR). Danas ga možete pronaći na stotinama lokacija diljem Londona, od ulaza u stanice do informativnih panoa i karata.

Zanimljivo je kako je "roundel" evoluirao tijekom godina. U početku je bio jednostavniji, bez karakterističnog plavog okvira, ali je postao složeniji kako su rasle potrebe za unificiranim vizualnim identitetom. Iako su se detalji mijenjali, osnovni elementi - crveni krug, plava traka i čitljiva tipografija - ostali su isti.

Manje poznate činjenice o "roundelu"

Iako je "roundel" danas globalno prepoznatljiv simbol Londona, njegovi detalji kriju zanimljivu povijest. U početku je nosio naziv "bullseye", što je aludiralo na njegovu sličnost s metom, a taj se naziv zadržao među zaposlenicima podzemne željeznice dugo nakon što je službeno zamijenjen. Tijekom Drugog svjetskog rata, stanice londonske podzemne željeznice pretvarane su u skloništa, a "roundel" je služio kao jasan orijentir za pronalazak sigurnog utočišta. Osim toga, dizajn "roundela" zaštićen je znak koji Transport for London (TfL) pomno nadzire kako bi očuvao njegovu autentičnost i spriječio neovlaštenu upotrebu.

Ikona koja traje

Londonski Underground znak nije samo simbol gradskog prijevoza – on je simbol Londona kao svjetske metropole. Njegova povijest, dizajn i značenje čine ga jedinstvenim primjerom kako jednostavan vizualni element može postati globalno prepoznatljiva ikona. Zanimljivo je i da je "roundel" inspirirao brojne umjetnike te se pojavio u raznim oblicima u pop-kulturi, od filmskih scena do glazbenih spotova, potvrdivši i tako svoju ikonsku vrijednost. Sljedeći put kada budete u Londonu i ugledate crveni krug i plavu traku, zastanite na trenutak i razmislite o povijesti i simbolici koje se kriju iza tog naizgled jednostavnog znaka.

Poželite li pak uroniti dublje u povijest razvoja transporta u Londonu, pa tako i samog metroa – koji je najstariji podzemni željeznički sustav na svijetu, otvoren 1863. godine – obavezno posjetite London Transport Museum. Muzej se nalazi u srcu Covent Gardena na adresi The Piazza, London WC2E 7BB, i nudi fascinantan uvid u povijest, dizajn i tehnologiju koja je oblikovala londonski javni prijevoz. Možete vidjeti originalne vlakove, karte i suvenire iz različitih razdoblja razvoja podzemne željeznice. Muzej je otvoren svakodnevno od 10 do 18 sati, a može se ući najkasnije u 17 i 15.

Za više informacija i online-kupnju ulaznica posjetite njihovu službenu web-stranicu. Ovo je idealno mjesto za ljubitelje povijesti i dizajna, ali i za sve koji žele dublje razumjeti kako je londonski metro postao simbol modernog urbanog života.

 

 

Najneobičniji most na svijetu: Nije kružni tok, vozi se u krug, a mnogima nije jasno zašto Most Laguna Garzón - 4 Most Laguna Garzón - 3 Most Laguna Garzón - 1 +0 Most Laguna Garzón - 2

Najlakši put do novih ideja za putovanja. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju