Obroci u avionima odavno više nisu što su bili. I dok su mnoge stvari kako smo išli naprijed postajale sve bolje i bolje, hrana u avionima je imala svoj vrh, koji će teško ikad opet doseći. Danas se na međunarodnim letovima susrećete s pitanjem „meso ili riba“, ali zapravo je obično svejedno, jer uglavnom dobijete obrok koji ne bi razveselio ni dijete. A na domaćim letovima, još je i gore...
A zamislite sad s druge strane, da vas pitaju biste li radije ohlađeni Beluga kavijar ili dimljeni losos iz Nove Škotske? Ili pak, jeste li za biftek Rossini (kombinacija filet mignona, foie grasa i crnog tartufa)? A žele li gospoda nakon jela pripaliti američke ili europske cigarete i popiti čašu vrhunskog konjaka?
U zlatno vrijeme putovanja zrakoplovom, jelovnici u avionu bili su, kako to prenosi CNN - potpuno drugačiji. „Letjela sam kao stjuardesa za Pan – Am šezdesetih i sedamdesetih godina. Za let, prošli smo petotjedni program obuke, a 70 posto programa odnosilo se na posluživanje i serviranje hrane. Čak smo i kuhali, primjerice pečenje, govedinu ili jaja“ kazuje Anne Sweeney koja je za spomenutu kompaniju letjela punih jedanaest godina.
I da, ovdje ne govorimo samo o biznis klasi! Sweeney je ujedno letjela i na onim linijama koje su prevozile američke trupe diljem Azije. Kaže kako se ni na tim obrocima nije štedjelo, te se kabinom uvijek širio miris bifteka, krumpira, povrća, sladoleda, a posebno su se trošile boce – kečapa.
Jela zračnih prijevoznika iz zlatnog doba „gastro letova“, danas bi se bez problema mogla naći na nekim menijima Michelinovih restorana. Jedan od pionira tople hrane na letovima je australski Qantas koji je s tom praksom počeo tridesetih godina dvadesetog stoljeća. Ipak, pojavom Boeinga 747, odnosno Jumbo Jeta, koji je omogućio letenje dostupnijim. „Let iz Londona do Aucklanda podrazumijevao je stajanje u Rimu, Bombayu, Hong Kongu i Melbourneu, pa vam je onda jasno o kojoj gastro različitosti pričamo“ - pojašnjavaju iz Qantasa.
Naravno, američki avioprijevoznici su redovno nudili i burgere, a posebno je zanimljiva priča s pušenjem, koje je bilo dozvoljeno diljem aviona. Čak su se u biznis klasi putnicima dijelila mala pakiranja Marlbora!
Eto, neka vam sve to bude na pameti kad sljedeći put platite malu limenku gaziranog pića 40 – ak kuna. Uzdahnite i zavapite za boljim vremenima letenja, koja nažalost vrlo vjerojatno, više nikad neće doći.