U blizini srpskog Nacionalnog parka Tara, nadomak bosanske granice - oko 140 kilometara od Sarajeva uskotračnom prugom i dalje vozi nostalgični vlak. Svake godine na Mokru goru dolazi sve više turista, a osobito onih koji pristižu iz Azije kako bi iskusili svojevrsni povratak u prošlost.
Pruga uskog kolosijeka koja vodi preko prijevoja Šargan svojedobno je bila dio rute od Beograda do Dubrovnika i Sarajeva. Uskom prugom od 760 mm vozio je i slavni parni vlak Ćira, koji je povezivao Beograd s Jadranskim morem.
Izgradnja Šarganske pruge počela je 1921. godine, a četiri godine kasnije prvi je vlak prošao trasom dugom oko oko 15 kilometara.
Mokra gora (Foto: NB)
Najveći pothvat bio je savladavanje visinske razlike od 300 metara, što se postiglo izgradnom u obliku osmice po kojoj je pruga dobila ime. Izgrađeni su i mostovi te probijeni tuneli, a samo je šarganski bio dug 1666 metara. Pruga je poslužila kao uspješan primjer savladavanja uspona u kratkom vremenu, ali imala je i drugih posebnosti. Na stanici Jatare nikad nije prodana niti jedna karta jer je služila kao prijelazna postaja.
Šargarska pruga koristila se do 1974. godine, kada je linija ukinuta jer se pokazala neisplativom, no turistički vlak Nostalgija klopara i danas.
Krajem 19. stoljeća „balkanski Nostradamus“ Mitar Tarabić rekao je kako će proći dosta godina dok se ljudi ponovno ne sjete željeznog puta, ali njime do Višegrada neće putovati radi posla, nego iz zabave i užitka.
Ludi kamen (Foto: NB)
Ovisno o vremenskim uvjetima, vlak ide od proljeća do jeseni, a vožnja na drvenim klupama s pogledom na prekrasnu prirodu poseban je doživljaj u svako doba. Kreće se iz Mokre gore više puta na dan, a nakon polaska staje se na tri stanice: Jatare, Golubići i Šargan Vitasi. Za čitav doživljaj treba izdvojiti oko dva i pol sata.
Po putu se može prošetati, popiti piće, provlačiti se kroz tunele, diviti se prirodnim ljepotama, pa čak i primiti se za „ludi kamen“, koji prema novijoj legendi donosi sreću u ljubavi.
Želite li biti sigurni da ćete se ukrcati, najbolje je krenuti na prvi jutarnji vlak jer se polazi samo ako ima dovoljan broj putnika.