Na OPG Marica Jug prerađuju ekološko voće i povrće, a Maričin sok od jabuke već je dobro poznat svima koji cijene punoću okusa prirodnog ekološkog soka. O samoj ideji, počecima i današnjem stanju OPG-a, upitali smo Maricu Jug.
Kako ste se i kada odlučili ulagati u ekološku proizvodnju?
Prvi voćnjak zasadili smo 2000. godine i odmah se odlučili za ekološku proizvodnju jer smatram da je moderna ekološka proizvodnja, proizvodnja budućnosti. Naglašavam moderna, jer smatram da u proizvodnji treba primjeniti tehnologije koje ne utječu štetno na okoliš. Kada se spomene ekološka poljoprivreda svi u prvom redu vide motiku i puno posla te odricanje od tehnologija koje se primjenjuju u konvencionalnoj poljoprivredi. Iako ima puno posla i ograničeni smo u primjeni kovencionalnih gnojiva, pesticida, kemijskih sredstava zaštite i GMO tehnologije, osobno na to gledam drugačije, smatram da se u ekološkoj proizvodnji mogu postići dobri rezultati koristeći one tehnologije koje ne utječu štetno na okoliš i na zdravlje čovjeka.
Koje su prednosti, a koji nedostaci s kojima ste krenuli, i s kojima ste se susreli?
Prednosti ekološke proizvodnje su činjenica da ona nije štetna za okoliš i ljude, da na tržištu nudite nešto drugačije od većine (u startu se diferencirate) te je potražnja za ekološkim proizvodima sve veća na hrvatskom, a posebno na europskome tržištu. Naši proizvodi su podvrgnuti analizama na teške metale i pesticide te se rade analize, ovisno o proizvodu, u prosjeku na oko 500 štetnih tvari.
U Hrvatskoj su problem male usitnjene proizvodnje. Ekološku proizvodnju su prihvatila mala obiteljska gospodarstva koja posjeduju u prosjeku 0,5 do 10 ha obradivih površina, što je dobro jer tako selo ima budućnost. Zbog nedostatka otkupa većina njih i prerađuje svoje proizvode te se tu stvara problem, jer ako žele zadovoljiti sve norme koje su propisane da proizvod stave na tržište, takve proizvodnje su neisplative. Trebalo bi u prvom redu poraditi na udruživanju sličnih proizvodnji radi zajedničke prerade. Tako bi se smanjili troškovi i povećala isplativost, a ujedno bi se dobili i proizvodi ujednačene kvalitete. Problem je također nedostatak krovne organizacije koja bi nas držala na okupu, usmjeravala, savjetovala i educirala.
Na što ste najponosniji od svojih proizvoda?
Sok od jabuka je prvi proizvod s kojim smo krenuli i koji je sada već prepoznatljiv na tržištu. Poseban je po svom okusu jer je autentičan. Nastojimo u procesu prerade što manje utjecati na proizvod kako bi zadržao što je moguće više svojih prirodnih svojstava. Prepoznatljiv je postao po 3L bag in box ambalaži zahvaljujući kreativnosti dizajnera iz agencije Bruketa&Žinić OM.
Možete li istaknuti po čemu su vaši proizvodi bolji od ostalih, i kakva vam je uopće konkurencija u području kojime se bavite?
Naši proizvodi su proizvedeni potpuno ekološki, bez konzervansa, nefiltrirani su, prirodno slatki i među trenutno najkvalitetnijima tog tipa na tržištu. Svi naši proizvodi prerađuju se u strogo kontroliranim uvjetima i bez dodataka šećera, vode ili drugih sastojaka. Tehnološki proces prerade prati Prehrambeno tehnološki fakultet Osijek. Među prvima u Hrvatskoj smo krenuli s preradom ekoloških sokova još 2003. godine. Donedavno smo bili i jedini koji su nudili ovakvu vrstu sokova. Trenutno i drugi nude slične proizvode, ali velike konkurencije još uvijek nema što se tiče domaćih certificiranih proizvoda. Problem je što često kupci ne razlikuju što je ekološki certificirani proizvod od mase drugih sa sličnim nazivima što je nelojalna konkurencija. Problem je također nedostupnost proizvoda jer se prodaju na svega nekoliko mjesta u Hrvatskoj.
Gdje se vidite za godinu, pet, deset?
Voljela bi proširiti distributivnu mrežu i asortiman proizvoda, a budućnost vidim u pozitivnom svjetlu jer današnji potrošači zaista sve više traže kvalitetne i zdrave proizvode, a Slavonija je idealna za njihov uzgoj.
Koji je vaš savjet drugim hrabrim proizvođačima koji se odluče na ovaj put?
Ne očekujte da ćete se obogatiti i oboružajte se strpljenjem, ali ne odustajte.
Evo što je o izboru ekoproizvođača u projektu Zelena ideja rekao Davor Bruketa, kreativni direktor reklamne agencije Bruketa&Žinić OM:
OPG Marica Jug odabrali smo jer smo s gospođom Maricom Jug već vrlo uspješno surađivali na ambalaži njezinih eko sokova. Oduševljeni smo svim njezinim proizvodima koji su jako kvalitetni i ukusni, a i gospođu Jug cijenimo jer je primjer kvalitenog, motiviranog i poštenog proizvođača, pa se doista veselimo ponovnoj suradnji. Kroz projekt Zelena ideja dizajnirat ćemo ambalažu za još pet novih okusa Maričinih sokova i redizajnirati web stranice u suradnji s našom digitalnom agencijom Brlog.