Možda ste i niste pitali, ali ne bi li bilo ljepše kada bismo iz aviona mogli baciti pogled kroz veliki četvrtasti prozor i uživati u pogledu s neba, a da se ne moramo naginjati i škiljiti kroz okrugle prozorčiće?
Vjerojatno i bi, a nekad davno mogli ste uživati i u takvom pogledu, sve dok se 1953. godine nisu dogodile dvije strašne nesreće u kojima je poginulo 56 osoba.
Krivci za nesreće bili su upravo četvrtasti prozori zbog kojih su se avioni raspali u zraku i tu leži odgovor na pitanje zašto avioni imaju okrugle prozore. Naime, četiri kuta takvih prozora bili su slaba točka jer nisu dobro podnosili tlak koji se javlja na visinama. Istraga je pokazala da se 70 posto oštećenja zbog tlaka nalazi u kutovima prozora zrakoplova.
Dolazak okruglih prozora u avionima
Zbog toga su uvedeni okrugli prozori, koji zbog svog oblika ravnomjerno raspoređuju sav pritisak i mnogo su čvršći od prve varijante. Preciznije objašnjenje glasi da su okrugle rupe u tankom trupu aviona prikladnije zbog strukture i manje podložne lomljenju. Pukotine od tlaka mogu dovesti do eksplozivne dekompresije i uništiti cijelu strukturu.
Neki zrakoplovi imaju ovalne prozore jer okrugli traže dodatni prostor pa se vertikalnim produljenjem može dobiti veća površina.
Zato ćemo se pomiriti sa škicanjem kroz prozorčiće i povremenom raspravom sa suputnicima oko toga tko će imati bolji pogled, sve dok znamo da su tu s razlogom.