Svjetionik Cordouan stariji od 400 godina i pravo je remek-djelo arhitekture izgrađeno na otvorenom moru – čak sedam kilometara od kopna. Nalazi se u jugozapadnoj Francuskoj u Atlantskom oceanu, na ulazu u estuarij rijeke Gironde. Visok je 67 i pol metara, a izgrađen je na stjenovitom otočiću, platou okruženom pješčanim sprudovima koji se pokazuju tek za vrijeme oseke.
Svjetionik Cordouan najstariji je francuski aktivni svjetionik i jedini svjetionik na moru koji je još uvijek otvoren za javnost.
Zbog svoje velebne arhitekture naziva se i Kraljevskim svjetionikom ili Versaillesom na moru. Zamišljen je, naime, ne samo kao pomorska signalna građevina nego i kao spomenik usporediv sa svjetskim čudima koji jasno pokazuje kraljevu moć. Zbog povijesno-umjetničkog bogatstva usred negostoljubivog morskog okruženja klasificiran je kao povijesni spomenik iste godine kada i Notre-Dame-de-Paris, 1862., a 2021. upisan je na UNESCO-ov popis svjetske baštine.
U 14. stoljeću, po nalogu princa Edwarda od Woodstocka (područje je tada bilo pod britanskom vlašću), zbog prečestih brodoloma na ulazu u luku Bordeaux, na mjestu današnjeg svjetionika sagrađen je vatrogasni toranj. On je s vremenom propao, a brodolomi su postali sve češći, pa je francuski kralj Henrik III. odlučio sagraditi ne samo pravi svjetionik, nego kraljevski svjetionik koji se može mjeriti s antičkim svjetskim čudima, a projekt je povjerio arhitektu Louisu de Foixu.
Izgradnja, započeta 1584., stalno je zapinjala iz tehničkih i financijskih razloga. Nakon smrti Henrika III. dovršena je za Henrika IV. Svjetionik je bio bogato ukrašen skulpturama i drvenim elementima, a iako ga nikada nije posjetio niti jedan kralj, on je čekao spreman: imao je kraljevsku kapelu i kraljevski apartman s podom popločanim crnim i bijelim mramorom i zidovima ukrašenim jonskim stupovima. Gradnja te trokatne kule visoke 37 metara trajala je 27 godina, a njezin arhitekt umro je prije nego što je dovršena.
Svjetionik je konačni oblik dobio u 18. stoljeću kada je narastao do današnje visine prema projektu arhitekta Josepha Teulerea 1786. godine. Tako je nastalo i prekrasno spiralno kameno stubište kojim se i danas uspinju znatiželjni posjetitelji.
Svjetionik Cordouan Dostupan je samo brodom. Iz obližnjih luka na kopnu, Port-Médoc u Verdon-sur-Meru i luke Royan, možete doploviti turističkim brodićima i obići svjetionik. Vožnja brodom traje oko pola sata, a cijena prijevoza i ulaznice je 60-ak eura (sama ulaznica je 15).
Svjetionik možete posjetiti od travnja do listopada, a domaćini će vam biti – svjetioničari, a morate imati na umu da se radno vrijeme svjetionika mijenja u skladu s plimom. Nemojte odustati kada čujete da se morate uspinjati 301 stepenicu – zbog pogleda s balkona na vrhu to ne smijete propustiti.
Iznad balkona je soba s lanternom koja je zatvorena za javnost. Ovdje je stoljećima bio laboratorij u kojem su nastale brojne tehničke inovacije rasvjete. Ovdje je Augustin Fresnel 1823. eksperimentirao sa skaliranim lećama koje se danas koriste u gotovo svim svjetionicima na svijetu.
Svjetionik je opremljen žaruljom od 250 W koja se može vidjeti s udaljenosti od 40 kilometara, a njegov je prepoznatljivi znak treptanje u intervalima od 12 sekundi. Dvije grupe od po deset baterija koje opslužuju sve električne instalacije u svjetioniku napaja pet generatora, a rad svjetionika nadzire se s kopna.
Morski čuvar: Neobični hrvatski otok sa svjetionikom koji se obiđe u 600 koraka +0