Možete li zamisliti let između Europe i Sjeverne Amerike koji traje svega četiri sata? Ovakav scenarij bio je moguć uz pomoć supersonične letjelica Concorde koja je prometovala na toj relaciji u periodu od 1976. godine do 2003. godine. Francusko-britanski program tada je ugašen zbog visokih cijena letova i održavanja.

No, prije Concordea na svjetskom tržištu se pojavio Tupoljev Tu-144. Ruski nadzvučni putnički zrakoplov gradila je istoimena moskovska tvrtka koja je ime dobila prema slavnom sovjetskom graditelju aviona Andreju Nikolajeviču Tupoljevu. Iako su brojni stručnjaci komentirali da Tupoljev neobično nalikuje na Concorde, prvi ruski prototip poletio je u Moskvi posljednjeg dana 1968. godine, odnosno čak dva mjeseca prije prvog leta francusko-britanskog rivala.

Industrijska špijunaža cvjetala je u ono doba, a pričalo se kako su ruski inženjeri imali prve nacrte Concoredea u ranim šezdesetim godinama prošlog stoljeća. No, Rusi su ipak bili brži u proizvodnji, a osim površne sličnosti sovjetska je letjelica pokazivala značajne razlike u navigaciji, pogonskom sustavu i upravljanju.

Concorde je bio najbrži putnički avion na svijetu Zanimljivosti 10 stvari koje treba znati o najbržem putničkom zrakoplovu na svijetu

Tupoljev je bio dug 65,5 metara, visok 10,5 metara te imao raspon krila od 28.8 metara. Masa zrakoplova je bila oko 85.000 kilograma.

Dana 15. srpnja 1969. Tupoljev je postao prvi komercijalni civilni zrakoplov koji je postigao brzinu od 2 Macha. Štoviše, ruski nadzvučni avion uspio je postići maksimalnu brzinu od 2430 kilometara na sat, dok je Concorde mogao postići maksimalnu brzinu od 2368 kilometara na sat, iako je njegova prosječna brzina bila nešto viša od Tupoljeva-144.

Slika nije dostupna Aktualno Gdje su parkirani avioni kad ne smiju letjeti?

Tupoljev je mogao odjednom najviše prevesti 140 putnika i članova posade što je bilo 20 osoba više nego u Concordeu. No putnici su imali veći komfor u francusko-britanskoj letjelici jer je Tupoljev bio iznimno bučan, a trošio je i previše goriva.

Moskovska tvrtka izgradila je sveukupno 16 letjelica koji su isprva prevozili poštu i teret između Moskve i Kazahstana, a putnike tek od studenog 1977. godine. Zbog nekoliko teških nesreća, ali i visokih cijena održavanja ruski nadzvučni avioni su službeno prizemljeni u osamdesetim godinama prošlog stoljeća.

Groblje aviona Zanimljivosti Najveće na svijetu: Groblje aviona na površini većoj od dva Gola otoka

Izuzev nekoliko istraživačkih letova u međuvremenu, preostali Tupoljevi-144 uglavnom skupljaju prašinu u ruskim hangarima. No i dalje privlače pažnju. Jedini Tupoljev-144 koji se može vidjeti izvan Rusije nalazi se u Muzeju automobila i tehnike u njemačkom gradu Sinsheimu gdje stoji ponosno kraj svojeg ljutitog protivnika Concordea.

Najlakši put do novih ideja za putovanja. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju