Grad koji teče prošle godine zasjao je kao Europska prijestolnica kulture i svojim posjetiteljima ponudio brojne izložbe, koncerte, događanja, radionice i druge kulturne sadržaje. Sve to pod geslom „Rijeka – luka različitosti“.
Poznata po svom brodogradilištu, zaljubljenim dizalicama, miksu industrijskog i austro-ugarskog štiha, Rijeka nudi pregršt razloga za posjet. Tako smo i mi, poneseni lajtmotivom luke, brodogradilišta i pomorstva, odlučili istražiti jedan zanimljiv detalj u gradu vezan za njegovu pomorsku prošlost. U tome nam je pomogao muzejski savjetnik Nikša Mendeš iz Rijeke.
Zaplovimo stoga stoljeće unazad, u travanjsku noć 1912. godine, kada se na put preko Atlantika uputio Titanic…
Putovanje koje je ušlo u povijest
Na početku 20. stoljeća iz riječke je luke u zimskim mjesecima prometovao kraljevski putnički brod Carpathia. Nekima to ime već zvuči poznato, zar ne? Carpathia je prevozila robu i putnike iz Amerike u Europu, a zimi je od 1903. godine plovila na relaciji Rijeka – New York.
Svaki polazak iz luke postajao bi glavni društveni događaj u gradu. Brojni naši ljudi tražili su posao na brodovima, pa su tako su i velik dio posade Carpathije činili hrvatski mornari. Također, velik dio putnika bili su iseljenici koji su odlazili trbuhom za kruhom.
Kad je 11. travnja 1912. godine Carpathia zaplovila iz njujorške luke prema Rijeci, i ne znajući – zaplovila je u povijest. Putovanje preko Atlantika trebalo je trajati uobičajenih 20-ak dana. No to je putovanje prekinuto četvrtog dana SOS signalima: Titanic je udario u ledenjak i počeo tonuti, hitno je potrebna pomoć.
Carpathia je na mjesto stravične nesreće stigla oko sat i pol kasnije, a spašavanje stradalih trajalo je satima. U izvlačenju preživjelih sudjelovao je i tada 18-godišnji Riječanin Josip (Giuseppe) Car, jedan od oko 80 hrvatskih radnika na brodu. Dakle, riječ je bila o četvrtini posade.
Plovidba za Rijeku privremeno je otkazana jer se brod vratio u New York. Nekoliko dana kasnije Carpathia se opet zaputila u Rijeku, u koju su u međuvremenu stigle potresne vijesti iz svijeta. Malo je reći da je pri ulasku u luku brod dočekan eksplozijom oduševljenja, a članovi njezine posade dočekani su poput heroja kakvima su se uistinu i pokazali.
S brodom i posadom stigao je u Rijeku jedan rijedak i neobičan „suvenir“. Josip Car sa sobom je donio prsluk za spašavanje s Titanica, kao uspomenu na tragični povijesni događaj. Nakon osnivanja Gradskog muzeja Sušak, 1930-ih godina njegova je obitelj darovala prsluk muzeju.
Prsluk je danas očuvan u Pomorskom i povijesnom muzeju Hrvatskog primorja u Rijeci. Vjeruje se kako ih je u svijetu do sada pronađeno i očuvano svega 12. Ni danas nije poznato kome je pripadao, ni je li ta osoba preživjela potonuće Titanica. Ostala je samo u obliku uspomene i poveznice grada Rijeke s Titanicom, tj. herojima s Carpathije koji su te noći pomagali.
P. S. A što se dogodilo s Carpathijom? Godine 1914. izbio je Prvi svjetski rat i ona je poslužila kao brod za opskrbu na liniji New York – Liverpool. Preživjela je gotovo cijeli rat, a pred njegov završetak, u srpnju 1918. godine napala ju je i potopila njemačka podmornica.