Falkirk Wheel u središnjoj Škotskoj, nekoliko minuta vožnje od grada Falkirka, jedina je rotirajuća dizalica za brodove na svijetu. Povezuje kanale Forth & Clyde s kanalom Union – koji se nalazi 35 metara iznad prvog. Čudo inženjerstva, kako mu često tepaju, pušteno je u rad 2002. nakon tri godine izgradnje, a zahvaljujući jednostavnoj i začuđujućoj funkcionalnosti i vrlo atraktivnom izgledu.
Ne samo da konstrukcija izgleda impresivno, nego brodovi doista plove zrakom – ova je prevodnica postala prava turistička atrakcija koju godišnje posjeti pola milijuna turista. Dapače, oko nje napravljen je i vodeni zabavni park, centar za posjetitelje koji objašnjava u detalje kako mehanizam funkcionira, postoji turistička plovidba kanalom, a možete ga "obići" i u zorb lopti.
Iako nazvan kotačem, Falkirk Wheel zapravo je poluga s dva kraka koja se kreće kružnom putanjom. Na kraju svakoga kraka, jednako udaljena središta, nalaze se korita ispunjena vodom koja se zahvaljujući principu žiroskopa ne izljeva. Kada se jedno od korita konstrukcije spusti, suprotno se podigne, održavajući "klackalicu“ od 1800 tona u savršenoj ravnoteži.
Svako korito s vodom teži 600 tona, a ipak su u balansu zahvaljujući sustavu računalno kontroliranih ventila i pumpi koje izvlače masu vode istovjetnu masi broda koji u njega uplovi. Arhimedov zakon, ako se sjećate, "tijelo teži koliko teži tim tijelom istisnuta tekućina" - plus nešto zupčanika. Za rotiranje kotača zato je potrebno vrlo malo energije - otprilike koliko potroši 8 kuhinjskih kuhala za vodu.
Nekada su kanali Forth & Clyde i kanal Union bili povezani s čak 11 prevodnica, a svaka se morala napuniti vodom prije nego što bi brod mogao prijeći u sljedeću, kao i sustavom od 44 vrata, pa bi prolazak iz jednog kanala u drugi trajao i čitav dan, a danas isti posao Falkirk Wheel obavi za samo pet minuta.
Do 1930. prevodnice su se prestale koristiti, a na kraju su tri godine kasnije i rastavljene. Konačno, zatvaranjem kanala Forth i Clyde 1962., kanal Union ostao je potpuno odsječen od škotskih plovnih putova, a sredinom 1970-ih blokiran je na oba kraja.
Falkirk Wheel nije samo ponovno povezao kanale i uspostavio nekadašnji plovni put između Edinburgha i Glasgowa, nego je stavio Falkirk na kartu poželjnih turističkih destinacija.
Dizajniran da podsjeća na keltsku dvoglavu sjekiru, ili neviđenu čeličnu dvoglavu ptičurinu, doista izgleda kao umjetničko djelo, a njegova funkcionalnost rijetko koga neće impresionirati.
Kao fotomontaža: Golemi most na dva kata s vlakovima i automobilima koji odjednom nestaje pod morem +5